Haltbrekken:

– Flyttingen av psykologklinikkene begrenser NTNUs autonomi

Lars Haltbrekken (SV) mener NTNUs faglige autonomi blir begrenset ved å flytte ansvaret for terapiopplæringen til St. Olavs hospital. Statsråd Nybø ser ingen grunn til å gripe inn overfor NTNU.

Psykologi: NTNU vurderer å overføre ansvaret for internklinikkene til St. Olavs hospital.

Haltbrekken stiller et skriftlig spørsmål i Stortinget til statsråden på bakgrunn av at NTNU vurderer å overføre ansvaret for internklinikkene for psykologi til St. Olavs hospital.

Dette er klinikkene der studentene ved profesjonsstudiet har praksis, og får veiledning i pasientbehandling.

Forsvarlig drift

Haltbrekken viser til at advokat- og rådgivningsselskapet PwC har gjort en utredning som viser at en drift der NTNU har ansvaret for terapiopplæringen er forsvarlig.

PwC skriver i rapporten at utdanningsfaglige hensyn vil kunne begrenses av overføring til spesialisthelsetjenesten.

Haltbrekkens spørsmål er: Mener statsråden det er en god idé å begrense NTNUs faglige autonomi ved å flytte ansvaret for terapiopplæring av kommende psykologer fra NTNU, som har lang erfaring og pedagogisk kompetanse på området, over til St. Olavs hospital?

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Utredningsgruppe

Kunnskapsminister Iselin Nybø svarer skriftlig at hun har vært i kontakt med NTNU.

NTNU opplyser til Nybø at universitetet har nedsatt en utredningsgruppe for å analysere fordeler og ulemper ved å opprettholde dagens organisering av klinikker for terapiopplæring, sett opp mot fordeler og ulemper ved å overføre ansvaret til helsevesenet.

«Utredningsgruppen har ikke levert noen avsluttende rapport, og NTNU har følgelig ikke konkludert i dette spørsmålet», svarer statsråden.

Vil ikke gripe inn

Nybø mener også at det er fornuftig at det utredes ulike modeller for organisering av terapiopplæring ved NTNU.

Hun ser ikke grunnlag for at departementet skal gripe inn i NTNUs vurderinger av organiseringen av studiet.

«Denne avgjørelsen vil være innenfor de faglige fullmakter og den autonomien universitetet er gitt etter loven», skriver Nybø, og tilføyer at hun er trygg på at universitetet legger til rette for gode prosesser og behandler saken grundig.