Avissamarbeid

Ni institusjoner diskuterer å gå inn i Khrono

På tampen av uken har Oslomet tatt imot ni institusjoner til diskusjon om et eventuelt avissamarbeid.

Khrono-redaktør Tove Lie synes det er gode nyheter at så mange er med i sluttforhandlingene om en nasjonal avis. Her avbildet med Oslomet-rektor Curt Rice.

- Etter at vi i lengre tid hadde samtaler med Universitetet i Bergen om et mulig avissamarbeid har dette gitt en dominoeffekt. Det er blitt vanskeligere å stå utenfor. Flere instisusjoner har nå meldt seg på, også NTNU og Unviersitetet i agder, sier organisasjonsdirektør Tore Hansen ved Oslomet til Uniforum.

Så langt har NTNU, Universitetet i Stavanger, Universitetet i Bergen, Universitetet i Sørøst-Norge, Universitetet i Agder, Universitetet i Oslo, Universitetet i Tromsø og Høgskulen på Vestlandet sagt seg mer eller mindre interessert i et samarbeid.

I løpet av torsdag og fredag har samtlige av de ni institusjoenen som har sagt seg interessert i et avissamarbeid møtt ledelsen ved Oslomet for å diskutere detaljene i et mulig samarbeid.

Organisasjonsdirektøren tror en felles avis vil være til fordel for hele sektoren.

- Vi håper det skal bli en arena hvor viktige saker i sektoren blir syneliggjort i større grad enn i de tradisjonelle mediene, og vi er sikre på at vi klarer å nå flere lesere gjennom Khrono enn det vi får til gjennom Aftenposten og Dagens Næringsliv, sier Hansen.

Til sin egen avis, Khrono, sier ansvarlig redaktør Tove Lie at hun synes utviklingen er gode nyheter.

- Vi har hatt ambisjoner om å være en nasjonal avis for sektoren siden 2015. At det i dag er åtte universitet og en høyskole som er med i sluttspurten på forhandlingene er gode nyheter, sier hun.