450 jenter samlet under Teknologiuka

Sikke Tjosevik deltok på Teknologicamp i 2016. – Jeg ble forelsket i elektronisk systemdesign, sier hun.
Fra venstre: Ragnhild Nordback Madsen (IV), Lina Hovden (student), Therese Mjøen (IE), Sikke Tjosevik (student), Kristoffer Halseth (IE) og Line Berg (IE) er med på å arrangere Teknologiuka.
(Foto: Mari Rian Hanger)

Fra venstre: Ragnhild Nordback Madsen (IV), Lina Hovden (student), Therese Mjøen (IE), Sikke Tjosevik (student), Kristoffer Halseth (IE) og Line Berg (IE) er med på å arrangere Teknologiuka. Foto: Mari Rian Hanger

Denne uka deltar tilsammen 450 jenter fra videregående skoler på Teknologiuka på NTNU.

Det er første gang Teknologiuka arrangeres, og den erstatter Jentedagen og Teknologicamp, som tidligere har vært arrangert for å lokke flere jenter til teknologifag ved NTNU.

– Uka er som en oppskalert Teknologicamp, med ti ulike workshops og mange foredrag, sier Line Berg, som er prosjektleder for Jenteprosjektet Ada ved Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk(IE-fakultetet).

Vellykkede tiltak

IE-fakultetet arrangerer Teknologiuka sammen med Fakultet for ingeniørvitenskap og Fakultet for naturvitenskap.

– Vi trenger fortsatt flere jenter til teknologiske fag, og vi trenger målrettede tiltak! Teknologicampen har vært vellykket, rundt 90 prosent av jentene som har deltatt der har søkt seg til NTNU etterpå. Så det ser ut til at vi har funnet en oppskrift som virker, sier Berg.

Sikke Tjosevik ble frelst under Teknologicampen i 2016.

– Jeg tenkte jeg skulle studere fysikk i Oslo, men ble med på Teknologicamp. Her hørte jeg på et foredrag av Lars Lundheim om elektronisk systemdesign og innovasjon. Jeg ble forelsket, og var helt overbevist da jeg dro fra Trondheim om at jeg skulle studere akkurat det. Og slik ble det, sier Tjosevik.

Ser at det er mulig

Lina Hexeberg Hovden, som studerer kommunikasjonsteknologi, har en tilsvarende historie å fortelle.

– Jeg deltok på Teknologicamp i 2014, og valgte NTNU etter campen. Jeg tror Teknologiuka kan vise jenter at de også er egnet til å studere teknologi. De får treffe andre jenter som gjør det andre, og ser at det er mulig, sier Hovden.

Både Hovden og Tjosevik er i år med på å arrangere Teknologiuka.

– Vi ønsker å gi andre jenter den samme opplevelsen som vi hadde, sier Tjosevik.

Line Berg tror helheten i programmet har bidratt til suksessen.

– Det er viktig at maten er bra, at jentene får se campus, og at de får møte studentene. Det er ikke bare studieprogrammet vi skal vise fram, men også det sosiale! Mange av dem flytter til en helt ny by for å studere, da må vi vise dem hva de kan gjøre også når de ikke studerer, sier Berg.

Lar seg inspirere

Flere nordiske universiteter har besøkt Teknologicampene i årenes løp, og noen kopierer nå NTNUs opplegg.

– Universitetet Aalto i Finland arrangerte sin «Shaking up Tech» i oktober, og i et større seminar dagen etter presenterte Aalto at dette var inspirert av NTNUs Teknologicamp for jenter, sier hun.

Også Chalmers universitet i Gøteborg skal i mars arrangere Teknologicamp for jenter, basert på Jenteprosjektet Ada.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

37 ansatte ved Oslomet sier de har blitt utsatt for seksuell trakassering

37 ansatte ved Oslomet har blitt utsatt for seksuell trakassering ved OsloMet de siste tolv månedene, går det fram av universitetets medarbeiderundersøkelse.

NTNUs jentesatsning inspirerer andre nordiske universiteter

Universitetene Chalmers og Aalto har begge kopiert NTNUs satsninger for å lokke flere jenter til teknologifag. – Jeg ble veldig inspirert av Jenteprosjektet Ada, sier finske Marja Niemi.

GDPR og forskning:

- Dette er en forskningsvennlig reform

Norsk senter for forskningsdata omtaler GDPR som en forskningsvennlig reform, selv om den fører med seg noen strengere krav til norske forskere.

Nybø mener det er opp til universitetene å vurdere om det skal være lærerutdanning i distriktene

Under onsdagens muntlige spørretime i Stortinget ble statsråd Iselin Nybø konfrontert med den ventede lærermangelen i norsk skole.