– Internasjonalt orienterte i alt

Tirsdag arrangerte NTNU sin første internasjonaliseringskonferanse. – Vi skal være internasjonalt orienterte i alt vi gjør, sier Nina Sindre, internasjonal koordinator.

Gunnar Bovim åpnet internasjonaliseringskonferansen.

I NTNUs nye internasjonale handlingsplan er ett av målene å lykkes i Horisont 2020.

– Det er verdens største forskningsprogram. Norge betaler mye penger for å delta der, og det er viktig å få noe tilbake i form av samarbeid med gode europeiske partnere i Europa og resten av verden om utvikling av ny kunnskap. Vi har som mål en inntekt fra Horizon 2020 på én milliard i 2018, og har hittil fått 700 millioner. Vi håper og tror vi skal nå målet, sier Sindre.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Mobiliserer

NTNU ønsker å mobilisere bredt i alle fagmiljøer for å bli enda mer internasjonale enn i dag.

– NTNUs fagmiljø er allerede svært internasjonalt orientert. En av de tingene som diskuteres er innretningen på samarbeid med lav- og mellominntektsland. Vi har mye samarbeid med disse landene allerede, mye av det er drevet av ildsjeler. Vi diskuterer nå om vi skal ha en mer institusjonell og strategisk tilnærming til dette samarbeidet, sier Sindre.

LES OGSÅ: NTNUs internasjonale handlingsplan bryter med deres egen språkpolitikk

Mobilitet

Det er også stor oppmerksomhet rundt internasjonal studentmobilitet. Målet er at 20 prosent av bachelorstudentene og 40 prosent av masterstudentene skal ha minst ett semester utenlands.

– For en del bachelorprogram er det ikke hensiktsmessig med et helt semester ute, og 4-10 uker kan være mer passende, sier Sindre.

Internasjonaliseringspris

På internasjonaliseringskonferansen ble det delt ut en pris til professor Annemie Wyckmans, som er leder for NTNU Smart Sustainable Cities.

I begrunnelsen står det blant annet at hun får prisen fordi hun i mange år har jobbet for å promotere NTNU internasjonalt på en strålende måte. Hun tar en viktig rolle i internasjonale nettverk og allianser, og har vært sentral i NTNUs posisjonering både i Kina og EU. Hun er koordinator for flere Horizon 2020-prosjekter, og hennes siste prosjekt fikk største mulige score i EU-evalueringen. Hun har også organisert Eksperter i team-kurs i Shanghai for europeiske og kinesiske studenter.

Foredragsholdere

Blant foredragsholderne på konferansen var Signe Ratso fra Europakommisjonen, Henriette Undrum, visepresident i New Energy Solutions i Equinor, og William Kojo Agyemang-Bonsu, fra FNs Climate Change Secretary.