Ser frem til å jobbe med utviklingen av Norges første private universitet

Jens Barland går fra Institutt for design ved NTNU på Gjøvik til Høyskolen Kristiania.

Jens Barland, her under NTNUs styremøte i oktober, forlater statlig sektor til fordel for privat.

- Jeg skal undervise i tre fag ved NTNU som planlagt våren 2019, og så er planen å være på plass ved Høyskolen Kristiania fra og med høsten 2019, sier Jens Barland.

Han går fra stillingen som førsteamanuensis ved Institutt for design ved NTNU i Gjøvik til en tilsvarende stilling ved Høyskolen i Kristiania sitt Institutt for markedsføring, økonomi og innovasjon.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Jeg får jobbe videre med faget mitt og det jeg brenner for, samtidig som jeg blir med i et team som skal utvikle Norges første private universitet. I den jobben er det en fordel med alle erfaringene fra NTNU og den fusjonen vi har vært gjennom, sier Barland.

Han understreker at det ikke er bare enkelt å slutte ved NTNU.

- Det er vondt å forlate NTNU. Min kone sier at jeg har kjærlighetssorg for jobben jeg forlater, og det er vel rett. Men det er også et moment her at jeg bor i Bærum, og at det da er enklere med en jobb i nærmiljøet.

Barland ble akademiker først i godt voksen alder. 52-åringen hadde 20 år i mediebransjen bak seg, blant annet som sjefredaktør og administrerende direktør i Stavanger Aftenblad da han i 2012 fullførte sin doktograd ved Universitetet i Oslo og begynte i jobben ved Høgskolen i Gjøvik.

Barland ble i 2014 tildelt «Prisen for fremragende studiekvalitet», også kjent som «Årets lærer», av Høgskolen i Gjøvik.