265 signeringer mot engelsk som undervisningsspråk

Torsdag ble det opprettet en underskriftskampanje mot NTNUs plan om å at engelsk i hovedsak bør være undervisningsspråket på master-nivå. Mandag ettermiddag har kampanjen 265 underskrifter.
I NTNUs nye internasjonale handlingsplan står det at «Undervisningen ved NTNU på masternivå bør som hovedregel være på engelsk». 
        
            (Foto: Skjermdump)

I NTNUs nye internasjonale handlingsplan står det at «Undervisningen ved NTNU på masternivå bør som hovedregel være på engelsk».  Foto: Skjermdump

Formuleringen i den internasjonale handlingsplanen førte også til at førsteamanuensisene Anne Charlotte Torvatn og Per Esben Myren-Svelstad ved Institutt for lærerutdanning torsdag skrev en kronikk om problemene med innføringen av engelsk som master-språk.

Torvatn har også tatt initiativ til en underskriftskampanje mot engelsk som hovedspråk på masternivå, en kampanje som mandag ettermiddag har 265 signaturer.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

I NTNUs internasjonale handlingsplan står det at undervisning på masternivå som hovedregel bør foregå på engelsk. Dette bryter blant annet med NTNUs språkpolitiske retningslinjer, som sier at norsk skal være hovedspråket i undervisningen ved NTNU.

– Den internasjonale handlingsplanen handler om studentmobilitet. Myndighetene ber oss om å øke mobiliteten, og det betyr også at det vil komme flere studenter hit til oss. Da må undervisningen foregå på engelsk når studenter fra denne gruppen er tilstede, har prorektor for forskning ved NTNU, Bjarne Foss, tidligere uttalt til Universitetsavisa.

Enda et hakk lengre tok Dag Rune Olsen, rektor ved Universitetet i Bergen det. Ikke bare bryter handlingsplanen, den er til og med på grensen av hva loven tillater, sa han til Universitetsavisa tidligere i november.

– Dette er å gå veldig langt, og jeg vil ikke foreslå en slik regel for mitt styre. Jeg vil si at det må være på grensen av hva paragraf 1.7 tillater, sa rektor Dag Rune Olsen den gang.

Paragraf 1.7 i Lov om universiteter og høyskoler sier at universitetene har ansvar for vedlikehold og videreutvikling av norsk fagspråk.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Mener samfunnet taper på at forskerstillinger lyses ut internasjonalt

– Samfunnet investerer i utdannelsen vår, men får lite igjen for pengene når jobbene går til utenlandske søkere, sier Astrid Mork-Jansson ved Universitetet i Stavanger.

Konflikten ved IHS:

Undersøkelser av arbeidsmiljø og konflikter får krass kritikk

- Jeg er ganske kritisk til hva som skal komme ut av dette. Jeg tror ikke de finner noen sannhet. Dette er ikke en objektiv undersøkelse, sier professor Håkon With Andersen ved NTNUs Institutt for historiske studier (IHS).

- Fakultetene er neppe den beste måten å organisere på, men det er det beste vi har

Nord universitet mener fakultetsmodellen er riktig i den oppbyggingsfasen de er inne i, mens Universitetet i Oslo har troen på løpende vurderinger av ledelse og organisasjon for å gjøre den jobben de skal. - Strukturer kan hindre tverrfaglighet, men man må akseptere den strukturen man har, sier Oslomet-rektor Curt Rice.

Ytring:

Campusprosjektet er både en trussel og en mulighet

En fortetting uten at det planlegges for hvordan vi skal videreutvikle eksperimentell infrastruktur vil svekke NTNU på sikt, skriver forfatterne av denne ytringen.