Da NTNU tok over renholdet i Ålesund mistet teamlederen både stilling og lønn

I juni ble NTNU og NTL enige om en løsning i renholdersaken ved Ålesund som skulle ivareta alles interesser. For en av renholderne betød det lønnsnedgang på 4,5 prosent og tap av lederstilling.

Svetlana Dragieva var teamleder da hun som ansatt i Toma vasket lokalene til NTNU i Ålesund. Etter at NTNU tok over driften av renholdet mistet hun lederstillingen og gikk ned i lønn.

- Jeg er veldig skuffet og lei meg. Jeg opplever at jeg blir urettferdig behandlet, sier Svetlana Dragieva, nylig ansatt i fast stilling som renholder ved NTNU i Ålesund.

I vår var hun renholder og teamleder, ansatt av renholdsfirmaet Toma, med NTNU Ålesund som arbeidssted. Nå er sistnevnte tittel strøket, og hun har gått ned i lønn.

Bakgrunnen er at NTNU i vår bestemte seg for at de ville ansette sine egne renholdere i stedet for å ha tjenestene ute på anbud. Fagforeningene mente dette var en virksomhetsoverdragelse (se faktaboks), mens NTNU ville ha en ordinær ansettelsesprosess. Resultatet ble at NTNU og fagforeningen Norsk Tjenestemannslag(NTL) ble enige om å finne en løsning som ifølge NTL skulle ivareta alles interesser.

Lyst til å lese mer om hva som skjedde da NTNU skulle ansette sine egne renholdere? Les bakgrunnssaken her.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Lønnsnedgang

I Toma hadde Dragieva ifølge lønnsslippene en timelønn på 196,80,- inkludert et lite tillegg for rollen som teamleder. Dette er den samme lønnen hun skulle fått med seg videre dersom det hadde blitt en virksomhetsoverdragelse. Resultatet av avtalen mellom NTL og NTNU, som ifølge NTL skulle ivareta alle parters interesse, er en lønnsnedgang på 4,5 prosent, altså rundt 9 kroner i timen eller om lag 1300 kroner i måneden.

- Vi hadde et møte med NTL i Ålesund i slutten av juni hvor vi signerte arbeidskonktrakten. Det virket som om det var den eneste sjansen vi hadde til å få jobben, sier hun.

Ifølge Sturla Søpstad, hovedtillitsvalgt for NTL ved NTNU, var avtalen den beste de kunne få til med NTNU.

- Resultatet av saken ble at alle renholderne fikk fast stilling ved NTNU. Vi ville finne en løsning for renholderne, og det gjorde vi, skriver han i en SMS til Universitetsavisa.

Mistet lederstillingen

Med den nye arbeidsavtalen var ikke lengre Dragieva teamleder. Ifølge henne selv ble hun forklart at hun hadde søkt stillingen som renholder, ikke teamleder. Stillingen som teamleder ble aldri lyst ut, og i en epost-utveksling mellom renholderen og driftssjef Jørn-Wiggo Bergquist ved avdeling for campusservice ved NTNU forklarer Bergquist at det ikke er snakk om noen virksomhetsoverdragelse.

«Det var ikke en virksmhetsoverdragelse og det er heller ikke tema i protokollen med fagforeningen. Tilsetting (som her uten forutgående kunngjøring) innebærer at du går inn i en ny jobb som kan ha andre oppgaver enn tidligere» skriver han i en av to eposter.

I den neste forklarer han hva som skjedde med teamleder-stillingen. NTNU hadde en områdeleder som også hadde ansvaret for Ålesund. Da han ba om å bli fritatt fra et av områdene, ble ansvaret for Ålesund midlertidig overført til en annen ansatt ved NTNU i påvente av ekstern utlysning.

At stillingen ble planlagt utlyst eksternt mener Dragieva er i strid med NTNUs egne regler for ledige stillinger, et regelverk som sier at teknisk-administrative stillinger og lederstillinger er omfattet av ordningen med intern utlysning.

Bergquist: - Fair behandling

Driftssjef Bergquist sier til Universitetsavisa at han synes det er prinispielt galt å ta en slik persondiskusjon i media, men at han når renholderen først velger å gjøre det på denne måten likevel vil kommentere saken.

Bergquist avviser kritikken fra Dragieva, og sier han ikke synes hun er blitt urettferdig behandlet.

- Dragieva var ikke lovt noe annet enn en fast ansettelse, og det har hun fått. Jeg synes ikke hun er blitt urettferdig behandlet. Det er min mening, og hun skal få ha sin. Men jeg synes hun er blitt behandlet fair.

- Hvorfor gikk ikke NTNU med på virksomhetsoverdragelse?

- Vi ble enige om at den beste løsningen totalt sett var å ansette dem. Virksomhetsoverdragelse er noe annet. Da får arbeidstakerne også overført rettighetene sine fra tidligere arbeidsforhold. Det var ikke aktuelt for oss.

- Hvorfor ble ikke Dragieva tilbudt å fortsette i teamlederrollen?

- Vi har ikke organisert oss på den måten i Ålesund. Der har vi en områdeleder, og vi jobber nå med en helt ny organisering der som kommer etter hvert. Vi hadde på trappene å ansette en lokal områdeleder, men nå opprettholder vi den midlertidige områdelederen til den nye organseringsmodellen er på plass, sier Jørn-Wiggo Bergqvist.