Slik endte NTNU opp med å ansette renholderne

Fagforeningene ba om virksomhetsoverdragelse, NTNU ønsket vanlig ansettelsesprosess. Her kan du lese hvordan NTNU endte opp med å ansette renholderne fra selskapet de hadde leid inn.

Etter mye om og men endte NTNU opp med å ansette renholderne som tidligere hadde vasket hos dem gjennom selskapet Toma.
Publisert

Renholderen Svetlana Dragieva mistet både lønn og ansvar da hun gikk fra å være ansatt i et selskap som vasket for NTNU til å bli ansatt av NTNU som renholder.

Det hele startet da anbudskontrakten til hennes tidligere arbeidsgiver gikk ut.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Fagforeningene krevde virksomhetsoverdragelse

Våren 2018 var det renholdsselskapet Toma som hadde ansvaret for å holde det rent på NTNU Ålesund, i hvert fall frem til kontrakten deres gikk ut 30.april. I stedet for å sende ut renholdet av campusen på anbud igjen beslutter NTNU seg for å drifte det selv, slik de gjør ved moderskipet i Trondheim.

Stillingene ble lyst ut på ordinært vis, og med det startet uenighetene. Norsk Arbeidsmandsforbund, som organiserer renholdere i LO, varslet at de ville kreve virksomhetsoverdragelse. Det samme gjorde også Norsk Tjenestemannslag(NTL), som organiserer 1600 medlemmer ved NTNU, og renholdernes tidligere arbeidsgiver Toma, ved hovedtillitsvalgt.

En virksomhetsoverdragelse ville i denne saken bety at de Toma-ansatte som jobbet ved campus i Ålesund hører til arbeidsstedet, ikke arbeidsgiver, og at de derfor måtte overdras til NTNU med samme arbeidsvilkår som de hadde i Toma. Det ville ikke NTNU.

Viste til statsansattloven

«Vi ønsker ikke å tilsette renholdere i faste stillinger ved NTNU uten at det er foretatt de nødvendige intervjuer/tester som kan klargjøre at de har den nødvendige kompetansen for å jobbe for oss» står det i saksnotatet til møtet i Lokalt samarbeidsutvalg( Losam) i starten av juni 2018 hvor renholdet var satt opp som orienteringssak.

Blant momentene NTNU var usikre på var renholdernes norskferdigheter.

Driftssjef Jørn-Wiggo Bergquist ved avdeling for campusservice ved NTNU forklarte den gang at det å ikke gjennomføre virksomhetsoverdragelse var i tråd med statsansattloven.

- Statsansattloven er klinkende klar på at faste stillinger skal utlyses offentlig, og at den mest kvalifiserte søkeren skal ansettes, sa han den gang.

Ettersom fagforeningene krevde virksomhetsoverdragelse dersom NTNU selv skulle drifte renholdet, mens NTNU selv ikke ønsket å ansette renholdere uten en ordinær ansettelsesprosess, ble den nye planen at renholdet ved campus Ålesund igjen skulle ut på anbud.

Fant en løsning som skulle «ivareta alle parters interesser»

Losam så på saken mandag 4.juni 2018, og konkluderte med at det var for mange komplikasjoner i den til at den kunne behandles på lokalt nivå. Saken ble sendt videre til Sentralt samarbeidsutvalg(Sesam) som hadde møte fredag samme uke. Så langt kom den aldri.

7.juni, dagen før saken skal behandles sentralt, legger NTL ut følgende melding på sin Facebookside:

«Siste nytt i forhold til renholderne i Ålesund. NTNU og NTL har i dag hatt et møte og blitt enige om å finne en løsning som ivaretar alle parters interesser. NTL er godt fornøyd.»

Løsningen ble at de seks renholderne fra Toma som hadde hatt NTNU Ålesund som arbeidssted ble ansatt i faste stillinger uten noe mer om og men. Med det skulle en tro at alle parter, ikke bare NTL, er fornøyde. Den gang ei.

Høyskolen ble opprettet i 1994 ved sammenslåing av Møre og Romsdal fiskeritekniske høgskole, Møre og Romsdal ingeniørhøgskole og Sykepleierhøgskolen i Ålesund.