Tidligere NTH-rektor Inge Johansen er død

- Johansen skapte kunnskap for en bedre verden gjennom sitt internasjonale engasjement, sier rektor Gunnar Bovim.

Inge Johansen var rektor ved NTH i årene 1976 til 1984. På sine eldre dager engasjerte han seg i etikk og energi, og hadde et brennende engasjement for Katmandu University i Nepal. Helt inntil nylig var han innom kontoret til Gunnar Bovim for å slå av en prat.

Bovim orienterte NTNUs styre onsdag om at Inge Johansen hadde sovnet inn tidligere samme dag, 90 år gammel.

Johansen var rektor ved daværende NTH i årene 1976-84. I de fire påfølgende årene var han styreleder i Statoil.

Og det er nettopp hans samfunnsbyggende rolle Gunnar Bovim trekker fram når Universitetsavisa ber ham kommentere den tidligere NTH-rektorens bortgang.

- Dette var en periode da teknologiutviklingen i landet var stor, og olje- og gassnæringen var i sterk vekst. Johansens kompetanse innenfor hele energifeltet var viktig for energinasjonen Norge og den omstillingen landet trengte, sier NTNUs nåværende rektor.

Engasjert i energi og etikk

Inge Johansen har en mangslungen karriere bak seg. I 1952 tok han eksamen ved NTH med sterkstrøm som fagfelt. Fem år seinere tok han doktorgraden med avhandlingen: «En undersøkelse av vandrebølgers inntrengning i transformatorviklinger, spesielt med henblikk på den rolle viklingens induktive kopling spiller.»

På sine eldre dager ble han opptatt av etiske problemstillinger knyttet til energiforsyning. I et tidligere intervju med UA fortalte han at interessen ble vekket da han ledet NENT i årene 1991-99. Han var den første lederen av Den nasjonale forskningsetiske komité for naturvitenskap og teknologi. I 2006 ga han ut boka «Energi og etikk».

Inge Johansen var også medlem av Norges Vitenskapsakademi.

Opprettet Katmandu University

I tillegg hjalp Johansen til i arbeidet med å opprette Katmandu University, der en egen avdeling ble oppkalt etter ham:«Prof. Inge Johansen Engineering Block.»

Fire år seinere ble det første kullet uteksaminert, og Katmandu University ble et av de kvalitetsmessig ledende utdanningene i Nepal.

Mens det før var utenlandske lærere ved universitetet, fikk de nå lærere fra Nepal med doktorgrad.

NTNUs nåværende rektor forteller at Inge Johansen rett som det var kom innom Bovims kontor for å minne ham på at han ikke må glemme det viktige arbeidet i Nepal.

- Han var levende engasjert i det internasjonale samarbeidet. Jeg traff representanter fra Katmandu University sist jeg var i India, og de mintes Inge Johansen med glede og takknemlighet, sier Gunnar Bovim.

Merkenavnet NTH

Da UA intervjuet Inge Johansen i 2012, fortalte han at det å være rektor ved NTH var en krevende, men givende oppgave. Han var den siste rektoren som hadde professorrådet som øverste organ:

- Det var en veldig rasjonell forsamling som det var lett å forholde seg til. De eldste professorene vil nok fremdeles savne denne måten å ta beslutninger på, trodde han.

I Johansens rektorperiode lå spørsmålet om sammenslåing av universitetene og ulmet. Det var ikke lett å forene de ulike tradisjonene, men Johansen var glad det gikk som det gikk.

- Det som gikk tapt var det sterke merkenavnet NTH. Da jeg for eksempel kom til MIT i 1959 visste de alt om NTH. NTNU vil nok etter hvert få samme status, spådde han i intervjuet med tittel « En livsnær akademiker».

Gunnar Bovim orienterte i dag NTNUs styremøte om Inge Johansens bortgang.