NTNUs første meritterte førstelektor

– Å merittere en førstelektor har en viktig signaleffekt, det tydeliggjør at undervisning er viktig, sier Wenche Waagen førstelektor i musikkdidaktikk.

Merittert underviser. Wenche Waagen fikk diplom av rektor Gunnar Bovim.

NTNU har nå fått ti nye meritterte undervisere.

Førstelektor i musikkdidaktikk, Wenche Waagen ved Institutt for musikk, Det humanistiske fakultet, er en av dem.

Hun er den første førstelektoren som er merittert underviser ved NTNU. I denne runden åpnet NTNU for at også førstelektorer og dosenter kunne søke, i tillegg til førsteamanuensiser og professorer.

– Jeg er stolt både som førstelektor og som kvinne. Å merittere en førstelektor har en viktig signaleffekt, det tydeliggjør at undervisning er viktig, sier hun.

Breddekompetanse

– I tillegg er denne undervisningen forskningsbasert. Førstelektor er jo i første rekke en undervisningsstilling, med breddekompetanse og pedagogisk kompetanse, og det er flott at vi også nå kan søke om å bli meritterte undervisere, sier Waagen.

Hun sier det er viktig at de som skal undervise er dedikerte i møtet med studentene, uansett stillingskategori.

– Hva er god undervisning?

– Jeg er opptatt av hva som er god læring for den enkelte, det forutsetter at man tar studentens perspektiv. Mine studenter er musikere og musikkpedagoger. Jeg bruker tid på å finne ut hvem de er, hvilken lærerprofil de ser seg selv i og hva de som instrumental- og vokalpedagoger skal bruke det de lærer til, sånn at jeg kan tilrettelegge undervisningen deretter, sier Waagen.

Bruker poesi i undervisningen

Hun har et variert repertoar med undervisningsmetoder.

– Hvilken metode jeg bruker avhenger av fag og kontekst. Jazz-studenter og klassiske studenter reflekterer sammen i team og bringer inn egne caser fra sin hverdag etter å ha hatt praksis som musikklærere, forteller hun.

Hun kan også bruke rollespill, mikroundervisning, metoder som aktiviserer ulike sanser – eller poesi!

– Jeg starter ofte dagen med et dikt som har elementer av pedagogikk i seg, det åpner for kreativ tenkning og tolkning, sier Waagen.

Viktig å løfte undervisningen

Waagen har jobbet mye med kulturskoleutvikling, og forsket på kulturskolelærere som bringer elever fra basisopplæringen og til topps som musikere. Det hun har funnet ut tar hun med inn i egen undervisning.

– Jeg er så glad for at NTNU nå har begynt med merittering av undervisere. Fokuset på forskning er tungt ved NTNU, og forskning er viktig! Men det er også viktig å få løftet opp undervisningen. Jeg er ydmyk og glad, sier Waagen.

– Skjevfordeling

Førsteamanuensis Heidi Brøseth ved Institutt for språk og litteratur, Det humanistiske fakultet, er også ny merittert underviser.

– Det er veldig fint at NTNU har begynt med dette, og jeg setter stor pris på anerkjennelsen for arbeidet jeg har gjort i undervisning. Det har ikke vært så mye fokus på undervisningen ved NTNU, og det har nok vært en skjevfordeling av oppmerksomhet mellom forskning og undervisning, sier Brøseth.

Hun hadde lyst til å bli merittert underviser.

– For meg har det ikke vært et bevisst strategisk valg å satse på undervisning, men da jeg begynte ved NTNU i 2010 syntes jeg det var veldig artig å undervise. Man sier at god undervisning er 20% talent og 80% hardt arbeid. Man kan nok utvikle og dyrke den sida av seg selv, og det gjorde jeg, sier Brøseth.

Søk, uansett kjønn!

Dermed har hun også brukt omtrent all sin tid på å utvikle god undervisning.

– Når så denne meritteringsordningen kom, føltes det riktig å søke, sier hun.

– I år er kvinneandelen langt høyere enn i fjor. Kommentar til det?

– Jeg vet ikke hvorfor flere har blitt merittert i år, men jeg syns det er bra at damer benytter seg av meritteringsordningen. Alle bør gripe sjansen, uansett kjønn, sier Brøseth.

– Ingen kvotering

Frode Rønning er komitéleder for meritteringen.

– I år ble det 50 prosent kvinner, var det et mål?

– Det er fint at det ble 50 prosent kvinner, men det var ikke et mål i seg selv. Vi har ikke drevet med noen form for kvotering, verken når det gjelder kjønn eller andre faktorer. Det var større kvinneandel blant søkerne i år enn det var i fjor, sier Rønning.

I januar 2018 ble én kvinne og åtte menn meritterte undervisere.

Nå er også NTNU Gjøvik representert blant de meritterte.

– Rune Hjelsvold er på Gjøvik. Ålesund var representert fra før, med Hans Georg Schaathun, så nå har vi meritterte undervisere ved alle studiestedene, sier Rønning.

Ingen på Ingeniørvitenskap

Det mangler imidlertid fortsatt noen fakulteter.

– Vi fikk en på medisin og helse nå, Brita Solveig Pukstad. Men vi har fortsatt ingen på Ingeniørvitenskap, og heller ikke på Arkitektur eller på Økonomi. De to siste har jo da også færre ansatte å ta av, sier Rønning.

Rønning påpeker at førstelektorer og dosenter må gi litt ekstra dokumentasjon på at det de søker om nå er noe annet enn det de fikk sin førstelektor- eller dosentkompetanse på.

– At Waagen nå er merittert tyder på at det går an også for disse stillingsgruppene. Det er viktig å vektlegge hva man har gjort for å utvikle og forbedre egen undervisning, sier han.

Plan om ny utlysning i 2019

NTNU har en intensjon om å fortsette med årlige utlysninger av merittering.

– Vi er fortsatt i en pilotfase av prosjektet, og det er ikke en helt permanent ordning ennå. Men vi har en intensjon om at det skal komme en utlysning i 2019 også, sier Frode Rønning.

Fra venstre: Gunnar Bovim (NTNU-rektor), Wenche Waagen, Johan Fredrik Rye, Brita Solveig Pukstad, Karin Mathisen, Mette Langaas, Lars August Fodstad, Heidi Brøseth og Frode Rønning (komitéleder). Stig Kvaal, Rune Hjelsvoll, Richard Strimbeck var ikke til stede da bildet ble tatt.