NRK vil til Høyskolebakken

NRK og NTNU har skrevet under en intensjonsavtale, der målet er at NRK skal flytte inn på det nye universitetsområdet.

NRK Trøndelag har for tiden sitt hovedsete på Tyholt. Nå planlegger de å flytte ned fra Tyholt og til området nedenfor Hovedbygningen.

Arbeidshypotesen er at NRK får plass langs Høyskoleveien mellom Hovedbyningen og Studentersamfundet, skriver Adresseavisen.

Også senteret for kunst, arkitektur, musikk og design er planlagt å ligge i det samme området.

Administrasjonssjef Jo Ragnar Tremoen i NRK, region Midt, understreker at avtalen med NTNU er uforpliktende.

– Området langs Høyskoleveien er en attraktiv beliggenhet for NRK, sier Tremoen til Adressa.

Merete Kvidal, leder for Campus, sier det er gledelig at samarbeidspartnere som NRK syns en samlet campus er en drivkraft.

NTNU har også gjort en lignende intensjonsavtale med Sintef.

LES OGSÅ: Vil flytte 250 mediefolk så nært NTNU som mulig

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Positive til å flytte til Campus-området

Klubbleder for journalistene ved NRK Tyholt, Lars Erik Skjærseth, sier de er positive til å flytte til Campus-området ved NTNU.

– Høyskolebakken ville vært veldig fint, men så vidt jeg vet er ikke den nøyaktige beliggenheten avgjort ennå. Det dreier seg om en arbeidshypotese, sier Skjærseth til Universitetsavisa.

Han mener en beliggenhet nær NTNU Gløshaugen vil gi NRK-journalistene et bredere kontaktnett.

– I NTNU-området har vi lett tilgang på studenter, og vi er også nærmere næringsliv og politikere. Kanskje kan vi også få et samarbeid med NTNU om kunnskapsformidling, sier Skjærseth.

Ingen nostalgi

– Vil dere komme til å savne Tyholt?

– Vi har ingen nostalgi til Tyholt, men det har jo vært et varemerke. Campus-området har en mye mer aktuell beliggenhet, og kan gi oss unike muligheter, sier Skjærseth.

– På Tyholt har dere en stor parkeringsplass - vil den bli et savn?

– Ja, akkurat det kan komme til å bli et problem, vi trenger å ha muligheten til å rykke ut for å lage saker. Det blir noe vi må se nærmere på, sier Skjærseth.

Samarbeid

Universitetsavisa har tidligere skrevet at distriktsdirektør Sigrid Gjellan i NRK Trøndelag ønsker å ta med seg 250 ansatte og flytte til NTNU.

Gjellan sa i august at utredningen var planlagt ferdig rundt nyttår, men at all eventuell bygging og flytting må koordineres med campusutbyggingen.

Fra før av samarbeider NRK og NTNU på flere områder. Et eksempel er filmutdanningen, hvor studenter har praksis hos NRK.

– Potensialet er mye større enn det vi har tatt ut så langt. Vi må finne gode og nye måter å samarbeide på som gir en gjensidig nytte, sa Gjellan.

Positivt også for NTNU

NTNU-rektor Gunnar Bovim mener også NTNU vil tjene på samarbeidet.

– For eksempel vil det bli enklere å teste nye digitaliseringsløsninger, og det kan også være aktuelt å dele laboratoriearealer, uttalte Bovim.

I tillegg kan humanistisk fakultet og fakultetet for samfunns- og utdanningsvitenskap ha noe å lære av å diskutere problemstillinger med NRK-miljøet, mener Bovim.