Norsk harpist gikk til topps i internasjonal konkurranse

Uno Alexander Vesje er vinner av en stor konkurranse i komposisjon i USA.

Tidligere NTNU-student Uno Alexander Vesje tok førsteprisen da han konkurrerte med sin komposisjon i USA.

I fjor fullførte Vesje en mastergrad i komposisjon ved NTNU.

I knivskarp konkurranse med deltakere fra 33 land, tok han førsteprisen i «The USA International Harp Competition Composition Contest (USAIHC) for 2018 med verket «Life is flashing before my eyes and I realize that it all started with a blackbird »

På hjemmesida til USAIHC sier den norske harpisten og komponisten at denne konkurransen betyr svært mye for ham:

«This competition has for so many years been one of my biggest inspirations for writing new solo pieces for the harp.»

LES MER om konkuransen og førsteprisen

Uno Alexander Vesje har studert ved The Manhattan School of Music i New York City og Norges Musikkhøgskole i Oslo, der han mottok sin mastergrad i utøvende harpe i 2014. I 2017 fullførte Uno sin master i komposisjon ved NTNU med prosjektet «Harpen – fra solo til stort format.» Vesje har allerede vunnet diverse priser og stipender for sine komposisjoner og som utøver.

- En bragd

Ved Institutt for musikk gleder de seg stort over begivenheten i USA. Professor Ståle Kleiberg var Vesjes veileder og leder masterprogrammet i komposisjon ved instituttet:

- Mest av alt gleder jeg meg på vegne av Uno, men det er også en stor glede for oss når våre tidligere komposisjonsstudenter gjør det så bra. Det er ingen liten bragd dette. Uno har konkurrert med deltagere fra 33 land og det er en svært merittert og ytterst kompetent jury som har gjort vurderingen. Å gå til topps i en slik internasjonal konkurranse står det stor respekt av, sier Kleiberg til Universitetsavisa.

LES OGSÅ: Harpisten og komponisten Uno Alexander Vesje

LES OGSÅ: Kleiberg klar for Grammy

Ståle Kleiberg er professor ved Institutt for musikk.