I løpet av noen måneder må dette kortet byttes

Uninett har forhandlet frem ny avtale for mobilabonnement. Det betyr at du må bytte ut SIM-kortet fra Telenor med et fra Telia i løpet av første kvartal.

I løpet av januar får alle i UH-sektoren som har telefon betalt av arbeidsgiver, nytt SIM-kort. Uninett har forhandlet frem ny avtale med Telia.
Publisert

- I utgangspunktet skal alle få en avtale tilsvarende den en har fra før av, men med et litt annet volum og til en annen pris. Tar en utgangspunkt i den gamle avtalen med Telenor, gir den nye avtalen totalt sett mer data for mindre penger, sier Børge Aune, seniorrådgiver for innkjøp i Unit som har bistått Uninett i prosessen.

De har på vegne av rundt 60 institusjoner i universitets- og høyskolesektoren, inkludert samtlige ti universiteter, forhandlet frem den nye avtalen på mobilabonnement med Telia.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Nye kort i januar

Den nye avtalen betyr at alle ansatte i sektoren som har mobiltelefon betalt av arbeidsgiver, vil motta et nytt SIM-kort fra Telia. Ifølge NTNU kommer de nye kortene i løpet av januar, og abonnementene flyttes over i løpet av første kvartal.

En uke før nummeret overføres til den nye operatøren vil alle ansatte motta en tekstmelding med beskjed om når det må byttes SIM-kort i telefonen.

- Avtalen med Telenor går ut nå, så vi har kjørt en ny anbudsprosess slik regelverket tilsier. Den nye avtalen har en varighet på tre år, med opsjon på forlengelse i tre ganger ett år, sier Aune.

Data etter behov

Seniorrådgiveren forteller at det tekniske innholdet i avtalen er vektet 30 prosent, hvordan løsningene leveres og det administrative håndteres er vektet 35 prosent og at hvordan oppdraget gjennomføres er vektet med 15 prosent i vurderingene av anbudene. Prisen er vektet 20 prosent.

På sine interne sider skriver NTNU at målet «er at alle skal få et abonnement etter behovet for å få utført jobben. Ditt abonnement blir derfor tilpasset ditt forbruk».

- Abonnementene er komplette pakker med alt av ringetid, sms og mms inkludert, og en datapakke i tillegg. Datapakken velges utfra behovet den enkelte bruker har, helt opp til fri bruk, sier Aune.

Ved bytte av operatør kan det også være at ansatte må sette opp BankID på nytt.