NTNU-ansatt vant EM i backgammon

NTNUs Hans Marius Eikseth er en ivrig backgammon-spiller. Lille julaften vant laget hans åpent europamesterskap i backgammon.

Kanskje blir flere bitt av backgammon-basillen nå? Her gir Hans Marius Eikseth (til venstre) kollega Frode Kjærland ei rask innføring i spillets regler.
Publisert

I alt 25 landslag deltok i turneringa, som foregikk online. Eikseth var lagkaptein på det norske laget som bestod av fem spillere. Konkurransen ble arrangert som en cup, der lagene ble slått ut etter det tredje tapet. Det var på hengende håret at det norske laget gikk videre, for det tapte to ganger. Men lille julaften var altså seieren i boks. Norge slo USA i finalen. USA var for øvrig favoritten sammen med Danmark og England.

- Så kom dere susende og overrasket alle?

- Det kan du si. Spillet er en miks av dyktighet og flaks, og vi hadde den tilstrekkelige miksen til å nå til topps. Vi var ikke blant favorittene, så vi har hatt den nødvendige porsjonen med flaks. Men vi har også spilt veldig godt, forteller lagkapteinen, som til vanlig jobber som universitetslektor ved NTNU Handelshøyskolen.

Arrangøren European Backgammon Internet Federation, EBIF, har ambisjoner om å bli verdensomspennende, og inviterte derfor lag som USA, Mexico og Argentina med. Strengt tatt var det bare Frankrike og Japan som ikke deltok. Premien for å vinne turneringa var et diplom.

Topper rankingliste som spiller

For øyeblikket er Hans Marius Eikseth også den høyeste rankede online backgammon-spilleren basert på resultater hos arrangøren. Det er resultatrankinglista til arrangøren EBIF han for tiden topper. Han maner imidlertid til nøkternhet. Dette er et øyeblikksbilde:

- Her bør ikke superlativene øses ut, for det er utrolig mange som er bedre enn meg. At resultatene er gode, betyr også at jeg har hatt flaks, sier han beskjedent.

Backgammon er et eldgammelt brettspill. Ifølge Store norske leksikon er forløpere til backgammon spilt i flere tusen år, blant annet i India. Seinere slo det an i det gamle Hellas og hos romerne. Spillet, slik vi kjenner det i dag, oppstod i England på 1600-tallet.

Hovedingrediensene er at hver spiller har 15 brikker, der den ene har lyse brikker og den andre mørke. Spillerne må kaste to terninger for å flytte på brikkene. Den som først får spilt brikkene ut av brettet, har vunnet.

LES OGSÅ: Slik spiller du backgammon

- Det som fascinerer meg med spillet, er å ta gode beslutninger under usikkerhet. Det er en blanding av strategi, taktikk, dyktighet og flaks, sier Eikseth til Universitetsavisa.

- Er det ikke irriterende å være veldig dyktig i et spill og så være avhengig av flaks?

- Det er en del av sjarmen ved spillet. Det kan være irriterende å tape for en dårligere spiller, men til gjengjeld er det deilig å slå en veldig god en. Men det spilles matcher over en viss lengde for å utjevne flaksen i enkeltspill.

- Artigere enn sjakk

Eikseth spilte mye backgammon i studietida og er også en tidligere sjakkspiller. Men så strakk ikke tiden til og han tok en pause på ti år. For et par år siden begynte han å spille for fullt igjen, og bruker nå en eller to timer hver dag.

- Jeg trener ved å spille online og i form av klubbspilling. Skal man bli god, må man holde på regelmessig, om ikke hver dag, så i hvert fall ganske ofte. Det finnes et backgammon-miljø som treffes hver torsdag på kafé Bær og Bar, så det er bare å komme, oppfordrer han.

I Norge er det ikke så mange som spiller backgammon sammenlignet med sjakk og bridge. Eikseth forteller at spillet er enkelt og lett tilgjengelig, så det burde ikke være noe i veien for at flere begynner å spille det. Norges backgammonforbund ble stiftet i 1994.

- Hva var det som gjorde at du valgte backgammon framfor sjakk?

- Det er for mange remiser. I backgammon er det umulig å spille uavgjort, det er vinn eller forsvinn hver gang og ingen kjedelige remiser, konstaterer han.

- Har du hatt glede av backgammon-ferdighetene dine i jobbsammenheng?

- Nja, jeg er litt skeptisk til å sause sammen jobb og spill, men det finnes noen interessante paralleller. Det er finans som er mitt fagfelt og der er også beslutning og usikkerhet et poeng. Jeg vil heller si at noe av innsiktene fra fagfeltet kan være viktig i backgammon enn motsatt, slår Hans Marius Eikseth fast.

Backgammon er et svært tradisjonsrikt brettspill.