#metoo:

NTNU blir med på nasjonal kartlegging

Etter å ha vurdert frem og tilbake er det nå klart at også NTNU blir med på den nasjonale kartleggingen av seksuell trakassering i akademia som Universitetet i Agder har tatt initiativ til.

Organisasjonsdirektør Ida Munkeby, her fra et styremøte i 2016, er klar på at undersøkelsen vil gi informasjon på et overordnet nivå, og at den derfor ikke kan brukes til å følge opp enkeltindivider.

Tirsdag vedtok rektoratet at også NTNU skal delta i kartleggingen av seksuell trakassering som Universitetet i Agder (UiA) har tatt initiativ til sammen med Kunsthøgskolen og Universitetet i Oslo (UiO), etter å lenge ha sittet på gjerdet.

Initiativet kom etter at det i november i fjor ble klart at Universitets- og høyskolerådet (UHR) ikke ønsket en felles kartlegging for sektoren.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: - Vi kan ikke vente til vi vet omfanget med å gjøre noe
LES OGSÅ: - Universitetene må ta ansvar for seksuell trakassering av studenter

Temperaturmåling

- Vi har gjort en vurdering og bestemt oss for at vi blir med på kartleggingen. Vi har meldt dette tilbake til UiA, og også signalisert at vi ønsker å gå i dialog om innretningen av undersøkelsen. Det er viktig at de som svarer på undersøkelsen har god informasjon om hva resultatene kan brukes til. Min vurdering er at dette vil være en temperaturmåling som gir data på et så overordnet nivå at vi ikke kan følge opp enkeltindivider gjennom undersøkelsen. I tillegg ligger det også til grunn at det vil bli en diskusjon og dialog om hvilke spørsmål som skal stilles, sier Ida Munkeby, organisasjonsdirektør ved NTNU.

Forslaget om en nasjonal undersøkelse ble stemt ned av styret i UHR ettersom det var en frykt for at en slik undersøkelse ville være ressurskrevende og ta oppmerksomheten bort fra jobben med forebygging, lederutvikling, holdninger og varslingssystemer.

Også ved NTNU har den rådende tanken vært at en må prioritere det forebyggende arbeidet fremfor kartlegging, selv om også de har ment at en kartlegging er viktig.

- En slik undersøkelse erstatter ikke varslingskanalene. Undersøkelsen kommer til å gi veldig overordnede tall, og det er greit, men det er viktig at vi har realistiske forventninger til hva som kommer ut av den. Vi mener det viktigste som skjer i arbeidet med å forhindre trakassering er det forebyggende arbeidet, og vi jobber med å revidere og styrke varslingssystemene våre, sier Munkeby.

Hun forteller at forventningen om dialog og diskusjon rundt spørsmålsstillingen er blitt positivt mottatt av initiativtakerne.

- Så nå kobler vi våre folk sammen, og resultatet kommer til å bli en bedre undersøkelse for alle parter.

Nummer 18 i rekken

Ifølge Universitetet i Agder er det fra før av 17 høyere utdanningsinstitusjoner som har sagt ja til å være med på kartleggingen.

Dette er i tillegg til de tre initiativtakerne Universitetet i Bergen, Oslomet, Universitetet i Tromsø, Høgskulen i Volda, Høgskolen i Molde, Høgskulen på Vestlandet, Politihøgskolen, Høgskolen i Innlandet, Samisk høgskole, Dronning Mauds Minne, NLA Høgskolen, Ansgar teologiske høgskole og Fjellhaug internasjonale høgskole.