Karsten Jakobsen (1928-2019):

NTNUs første rektor er død

Karsten Jakobsen døde 8. januar. Han ble NTNUs første rektor da universitetet ble opprettet i 1996.

Han ble professor ved NTH i 1982. I 1990 ble han valgt til rektor ved samme sted. Dette portrettet er tatt i 1993.
I 2002 ble Jakobsen slått til ridder av 1. klasse av St. Olavs orden for sin innsats for å etablere NTNU

Professor Karsten Jakobsen ble født 15. juli 1928 i Sandefjord.

Ifølge Wikipedia var han svært aktiv i å få etablert Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Jakobsen blir regnet som mannen bak idéen om NTNU. Allerede i 1990 lanserte Jakobsen begrepet «Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet», ifølge en tidligere artikkel i Universitetsavisa.

- Han hadde en visjon

- Karsten Jakobsen har vært en veldig viktig mann for universitetet. Han var operativ i å tenke ut hvordan den nye institusjonen skulle være på 90-tallet med sitt utgangspunkt fra NTH, og han hadde en visjon om at en større konstruksjon som NTNU ville oppfylle et samfunnsoppdrag, sier rektor Gunnar Bovim til Universitetsavisa.

NTNU ble opprettet i 1996 gjennom en sammenslåing av seks institusjoner for forskning og høyere utdanning i Trondheim.

Karsten Jakobsen ble professor ved NTH i 1982. I 1990 ble han valgt til rektor ved samme sted. Deretter ble han rektor ved Universitetet i Trondheim, Unit, i 1993. Da NTNU ble etablert tre år seinere, fungerte Jakobsen som rektor for NTNU i en kort overgangsperiode.

Jakobsen var også preses i Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab fra 2000 til 2004.

Realiserte Realfagbygget

I 2002 ble han slått til ridder av 1. klasse av St. Olavs orden for sin innsats for å etablere NTNU, noe som også ble omtalt i Universitetsavisa:

- Dette var veldig hyggelig. Jeg setter pris på å bli satt pris på, sa Jakobsen etter å ha fått den prestisjetunge medaljen på brystet.

I sin tale til den nyslåtte ridderen sa daværende rektor Eivind Hiis Hauge at Jakobsen hadde en evne til å snu problemer til fordeler. Jakobsen sto også i spissen for å realisere Realfagbygget på Gløshaugen.

I 2011 ble han tildelt Gunnerusmedaljen.

- Jeg tror han var en mann som var veldig respektert i fagmiljøene og i omlandet til universitetet. Han hadde ikke gjort sitt grunnstudium ved NTH, men tok doktorgraden hos oss. Han ble ganske tidlig engasjert i universitetsledelse og –politikk, og bidro derfor til å utvikle det moderne universitetet, sier Bovim.

Begravelsen vil finne sted i St. Olav domkirke i Trondheim 25. januar klokka 13.00. Karsten Jakobsen ble 90 år.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.