Studenter leverte eksamen i feil format - ble strøket

Selv om instruksen for hjemmeeksamen klart sier at oppgaver skal leveres i PDF var det flere lærerstudenter som i høst valgte et annet format da de skulle levere sin hjemmeeksamen. Det førte til krøll da sensor skulle åpne filene.
Det gikk muligens litt raskt for seg da studentene ved Institutt for lærerutdanning skulle levere hjemmeeksamen. 18 studenter ble strøket etter å ha levert eksamen i feil format. 
        
            (Foto: Julie Gloppe Solem/NTNU)

Det gikk muligens litt raskt for seg da studentene ved Institutt for lærerutdanning skulle levere hjemmeeksamen. 18 studenter ble strøket etter å ha levert eksamen i feil format.  Foto: Julie Gloppe Solem/NTNU

Torsdag forrige uke fikk studentene på lærerutdanningen ved NTNU tilbake eksamensresultatene, og flere ble overrasket. Ifølge Dagbladet ble 18 av 49 studenter strøket. Årsaken var at de hadde levert den digitale hjemmeeksamenen i feil format, et format sensor ikke klarte å åpne.

- Det er gitt beskjed om at oppgaven skal leveres i PDF-format, så her er det faktisk studentene som har gjort noe de ikke skulle. Det er uheldig at det skjedde, og det burde vært unngått, men en kommer ikke bort fra at studentene skulle levert i korrekt filformat. En må forvente at studenter leser det de får av informasjon og forholder seg til det, sier Øystein Wormdal, kontorsjef ved Institutt for lærerutdanning.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Skal leveres i PDF

På informasjonssidene til NTNU om levering av digital hjemmeeksamen står det klart flere steder at eksamen skal leveres i PDF. Der ligger det også flere forklaringer på hvordan en får lagret filene som PDF avhengig av hvilket system en bruker.

Wormdal forklarer at hjemmeeksamen ble levert gjennom systemet Inspera, og et system som gir sensor tilgang til å laste ned besvarelsene. Er filene levert i PDF, slik de skal leveres, kan sensor laste ned hele bunken med besvarelser i en operasjon. Leveres filene i andre formater må sensor ta en omvei og laste ned besvarelsene enkeltvis.

- Sensor skal være kjent med dette, og det skulle vært gjort. Samtidig kunne det også vært en eller annen form for begrensning i systemet som hindrer opplasting av feil type filer, eller at filene automatisk konverteres til PDF, sier kontorsjefen.

Ny sensur

Ifølge Dagbladet fikk studentene allerede fredag beskjed om at de som ble strøket på grunn av feil format på besvarelsen får ny sensur.

Wormdal står dog på at det viktigste er at studentene forholder seg til beskjedene som gis, selv om dette er et uheldig tilfelle.

- Vi prøver å unngå at slikt skjer, men det er viktig at studentene forholder seg til det som gis av beskjeder og eventuelt tar kontakt dersom noe er uklart eller de har problemer med å få levert som foreskrevet, sier Wormdal.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Konflikten ved IHS:

Undersøkelser av arbeidsmiljø og konflikter får krass kritikk

- Jeg er ganske kritisk til hva som skal komme ut av dette. Jeg tror ikke de finner noen sannhet. Dette er ikke en objektiv undersøkelse, sier professor Håkon With Andersen ved NTNUs Institutt for historiske studier (IHS).

- Fakultetene er neppe den beste måten å organisere på, men det er det beste vi har

Nord universitet mener fakultetsmodellen er riktig i den oppbyggingsfasen de er inne i, mens Universitetet i Oslo nå ser på hvordan de skal tilpasse ledelse og organisasjon for å gjøre den jobben de skal. - Strukturer kan hindre tverrfaglighet, men man må akseptere den strukturen man har, sier Oslomet-rektor Curt Rice.

Ytring:

Campusprosjektet er både en trussel og en mulighet

En fortetting uten at det planlegges for hvordan vi skal videreutvikle eksperimentell infrastruktur vil svekke NTNU på sikt, skriver forfatterne av denne ytringen.

Foreslår å fjerne musikk, kunst og medievitenskap fra KAM-senteret for å bevare trehusene

Institutt for arkitektur og teknologi åpner for å splitte opp KAM for at de skal få nok plass i Høgskolebakken.