Oppvaskmøtet på ISA:

- Opplevde meg presset inn i et hjørne

Institutleder Riina Kiik kjente at hun nærmet seg tålegrensen. Etter dagens møte kjenner hun på forventningen om å kunne sette faget i fokus.

- Det kjennes bra å få parkert diskusjonen om det fins ytringsfrihet ved NTNU, og heller snakke om fag og etikk, sier leder for Institutt for sosialt arbeid, Riina Kiik.

Universitetsavisa intervjuer henne minutter etter at det timelange møtet mellom universitetsledelse og studenter og ansatte ved Institutt for sosialt arbeid var over.

- Vi har fått slått fast i fellesskap at historien som er skapt i det offentlige rom om at dette handler om ytringsfrihet ikke stemmer. Det kjennes bra, sier leder for ISA, Riina Kiik, til Universitetsavisa.

LES OGSÅ: Oppvaskmøte bak lukkede dører

LES OGSÅ: Forsmo etterlyser støtte fra Bovim

Stort engasjement

Omkring femti ansatte og studenter stilte til personalmøtet fredag formiddag, hvor ledere ved NTNU deltok. Møtet ble besluttet lukket for pressen, men døren var ikke tykkere enn at man fikk med seg engasjementet og deler av innholdet i det som foregikk der inne. Det var ingenting å si på engasjementet.

Rektor Gunnar Bovim, SU-dekan Marit Reitan og ISAs styreleder Siri Forsmo sa alle seg godt fornøyde med møtet. Det er en lettet og offensiv instituttstyrer som snakker med Universitetsavisa minutter etter møtet.

LES OGSÅ: Rektor: Her tråkket vi feil

- Alle i rommet var enige om at det hersker ytringsfrihet ved NTNU. Det kjennes godt å få den ballen lagt død, sier Kiik.

Øyvind har sin versjon, jeg min

Ballen begynte å rulle da Eikrem forklarte for Universitetsavisa at han var kalt inn på kontoret til instituttleder Kiik til noe som liknet en reprimande etter Resett-intervjuet. Men Kiik vil ikke underskrive på Eikrems versjon av hva som ble sagt på hennes kontor ved den anledningen.

- Øyvind har sin versjon av det møtet, jeg har min. Selvfølgelig har han løv til å si sin mening, sier hun.

Kiik er kritisk til at mediene ikke har tatt ordentlig tak i det hun oppfatter til å være sakens kjerne: Fag og etikk.

- Hvordan faget vårt formidles i det offentlige rom, er det vi burde diskutere. Det er en tynn vegg mellom ytringsfrihet og etisk faglighet. At man har frihet til å si visse ting innebærer ikke at det er etisk forsvarlig å si det, sier Kiik.

Personmotsetning?

Hun signaliserer at det er dette siste som hennes kritikk av Øyvind Eikrem handlet om.

- I hvilken grad handler dette om en personlig motsetning mellom to av kollegene ved instituttet, Berit Berg og Øyvind Eikrem?

- Jeg vil ikke gå i polemikk mot noen enkeltperson. For meg er både Berit og Øyvind viktige medarbeidere. Berit er den som forsker mest ved instituttet. Øyvind har mye verdifull kunnskap å komme med. Det er det vi tar utgangspunkt i.

- Hva har denne saken lært deg?

- Før Øyvind ble intervjuet i Resett visste jeg og flere med meg knapt hva Resett var for noe. Det å håndtere nettroll og den massive oppmerksomheten vi ble til del, har brakt med seg mye verdifull lærdom, sier hun.

- Du har holdt deg taus gjennom det halvåret som har gått. Tar du selvkritikk for at du ikke tok ordet i offentligheten i løpet av disse månedene?

- Det ble besluttet fra begynnelsen av at kommunikasjonen utad skulle gå via dekanen, så dette kan jeg ikke ta selvkritikk på. I almennhet ser jeg jo nå at jeg godt kunne ha tatt ordet og deltatt i debatten i media. Men jeg har ikke villet polemisere mot ansatte i full offentlighet, det synes jeg ikke en instituttstyrer skal gjøre.

Personlig belsastning

Kiik gir uttrykk for at saken har vært en personlig belastning.

- Jeg opplevde at jeg som leder har en grense for hva jeg vil tåle.

- Vurderte du på noe tidspunkt å trekke deg som institutleder, da det sto på som verst?

- Nei, jeg kom aldri dit, men jeg opplevde at jeg ble forsøkt presset inn i et hjørne, og om jeg hadde havnet der så tror jeg nok jeg ville tenkt at dette er ikke noe jeg skal bruke min tid til.

I et intervju rett etter årsskiftet gikk leder for instituttstyret, Siri Forsmo, ut i UA med kritikk av Bovim for ikke å gi Kiik den støtte Forsmo mente hun burde ha. Kiik gir uttrykk for at hun opplever å ha NTNU-ledelsen i ryggen etter dagens møte.

- Så håper jeg at vi kan få ha fokus på fag og etisk framferd i fortsettelsen, sier Riina Kiik.