Bygningsrådet sier ja til riving av trehus og bygging i Høyskoleparken

Flertallet i bygningsrådet i Trondheim vil ha universitetsbygg i Høyskoleparken.

Det grønne huset i Grensen er blant dem som foreslås revet for å gjøre plass til nye universitetsbygg. I bakgrunnen sees NTNUs hovedbygning på toppen av Høgskolebakken.

Tirsdag behandler bygningsrådet ny campus ved NTNU.

Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet godtar bygging i Høyskoleparken og riving i Grensen, skriver Adresseavisen.

Det betyr at det er flertall i bygningsrådet for rådmannens innstilling. Bystyret skal ta sin avgjørelse i saken 25. april.

Kristelig Folkeparti er blant de som åpner for bygging i Høyskoleparken. Geirmund Lykke sier til avisen at dette likevel ikke er noen blankofullmakt til å bygge så høyt og bredt som NTNU kan komme til å ønske seg.

I Høyre er det intern uenighet både om bygging i parken og riving av hus. Senterpartiet er negative til begge aspektene, og både SV og MDG sier nei.

Les også: NTNU-ledelsen har bestemt seg for faglig lokalisering

Slik ønsker NTNU å plassere fagmiljøene.

Bekymring for støv og ferdsel i byggeperioden.