NTNU brukte mest på reklame i 2018

Universitets- og høyskolesektoren sto for nesten halvparten av reklameutgiftene i staten i 2018. Institusjonen som brukte mest var NTNU.

NTNUs «Challenge»-kampanje har vært omdiskutert. I 2018 brukte NTNU over 21 millioner kroner på reklame, kampanjen inkludert.

Statlige universiteter og høyskoler brukte i fjor 92 millioner kroner på reklame, i hovedsak mot potensielle fremtidige studenter, skriver Forskerforum. Tallene har de hentet fra Statsregnskapet.no, og de viser at reklamebudsjettene ble økt med tolv millioner sammenlignet med 2017.

De 92 millionene utgjør ifølge nettstedet 42 prosent av statens samlede kostnader til reklame og markedsføring. Mest penger var det NTNU som brukte med rundt 21 millioner kroner, foran Universitetet i Tromsø med 12,6 millioner og Universitetet i Sørøst-Norge med 8,9 millioner kroner på tredjeplass.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.