Drikking på jobb mest utbredt blant forskere

Forskere er den yrkesgruppen som er hissigst på flasken, i hvert fall i arbeidstiden. Det kommer frem av Folkehelseinstituttets andre rapport om alkohol og arbeidsliv.

En av fire forskere oppgir at de har måttet gjennomføre arbeidsdagen på halv hastighet dagen derpå.

21 prosent av de ansatte i norsk forskningssektor oppgir å ha drukket alkohol i arbeidstiden i jobbrelatert sammenheng de siste tolv måneder. Det er over dobbelt så stor andel som gjennomsnittet for alle bransjer, og forskerne plasserer seg med det på toppen av «hvem drikker mest på jobb»-listen foran sektorer som mediebransjen(18 prosent) og kultur/idrett(15 prosent).

Det kommer frem av Folkehelseinstituttets andre rapport i prosjektet «Alkohol og arbeidsliv». Rapporten er basert på data innhentet årlig i perioden 2015 til 2018, siste tolv måneder er med andre ord ikke ensbetydende med i fjor, og fokuserer spesielt på forskjeller mellom bransjer, sektorer, geografiske områder, størrelse på bedrift og så videre.

Det var Aftenposten som først omtalte rapporten.

Også når det gjelder jobbrelatert drikking utenfor arbeidstiden er norske forskere høyt oppe ifølge rapporten. 68 prosent av de spurte oppgir å ha drukket alkohol i jobbrelatert sammenheng utenfor arbeidstid, noe som plasserer forskerne på delt andreplass sammen med de som jobber innen telekommunikasjon og IT. Vinneren her, med ett prosentpoeng, er bank og finans, mens gjennomsnittet for alle bransjer er på 51 prosent.

Men selv om det er forskerstanden som er gladest i å ta et glass, er de langt unna å være de som er mest tydelig beruset i jobbrelaterte situasjoner. Der troner våre staute karer i uniform, både grønn og blå, og kappe klart øverst. 26 prosent av de ansatte i forsvar, politi, rettsvesen og vakthold oppgir å ha vært tydelig beruset de siste tolv måneder. Det er 10 prosentpoeng flere enn blant forskerne som må ta til takke med femteplassen.

Tabellene til Folkehelseinstituttet viser også at femti prosent av de spurte forskerne syntes det var problematisk at kollegaer drikker seg fulle på sosiale arrangementer i jobbsammenheng. Samtidig oppgir 26 prosent at de har vært ineffektive på jobb som følge av alkoholinntak dagen i forveien. Bare mediebransjen og restaurant- og serveringsbransjen har høyere andel med henholdsvis 26 og 27 prosent.

LES OGSÅ: - Jeg tror ikke folk aner hvor mye festing det er på campus

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.