Lønn og pensjon hovedtema i årets forhandlinger

Lønnsoppgjøret i staten er igang. Innen tirsdag neste uke skal partene ha forhandlet lønn og pensjon for 166.000 ansatte.

Lønnsoppgjøret i staten startet tirsdag. Fristen for å bli enig er 30. april.

Tirsdag møtte fagforeningene LO Stat, YS Stat, Unio og Akademikerne personaldirektør Gisle Norheim i den norske stat for årets lønnsoppgjør i staten.

Unio forhandler blant annet på vegne av Forskerforbundet, som rundt regnet representerer 11.800 ansatte i universitets- og høyskolesektoren. LO Stat forhandler blant annet på vegne av NTL, den største fagforeningen i sektoren for ansatte som ikke er i vitenskapelige stillinger.

Partene har frem til tirsdag 30. april på seg til å bli enige om både lønn og pensjon for til sammen 166.000 statsansatte. Ifølge Fri Fagbevegelse er det spesielt to punkter som er viktige for arbeidstakerorganisasjonene i årets lønnsoppgjør: Økt kjøpekraft og økt pensjon.

- Vi har sett at mange av våre medlemmer faktisk har opplevd reallønnsnedgang de siste årene, sier LO Stat-leder Egil André Aas

til nettstedet og legger til at også dagens pensjonsregler må endres:

- Det du får i lønn skal også være pensjonsgivende. Slik er det ikke i dag, og da må staten fikse det, sier han.

Slik det er nå får en kun pensjonsopptjening for 66.000 kroner av faste og variable tillegg. LO mener altså at denne grensen bør fjernes.

I sitt åpningstilbud åpner staten for at mer av tilleggene skal inkluderes i pensjonsopptjeningen.