NTNU Ålesund:

Her økte søkertallene med over 50 prosent

Ålesund: Studieprogrammet Flerkulturell forståelse ved NTNU har i år et solid hopp i antallet søkere.

- En luksussituasjon med så mange søkere til Flerkulturell forståelse, sier universitetslektor Gunhild Thunem.

- Det er morsomt at økninga er så stor. Vi må feire det vi kan feire, sier en meget fornøyd studieprogramansvarlig Gunhild Thunem.

- En luksussituasjon

Flerkulturell forståelse er et videreutdanningstilbud på masternivå. Deltakerne kan ta studiet på deltid i Ålesund over to semestre, og det gir 30 studiepoeng.

I fjor var det 34 førsteprioritetssøkere. I år er det 52 søkere til 40 plasser.

- Det er en luksussituasjon at vi har så mange gode søkere. Tilbakemeldingene fra studentene er at de er veldig fornøyde med studiet og ser nytten av det, forteller Thunem.

Thunem er universitetslektor ved Institutt for helsevitenskap i Ålesund. Siden det var en nedgang i antallet søkere til NTNU i år, er det ekstra gledelig at det er så gode søkertall til Flerkulturell forståelse.

- Det forteller oss at denne utdanninga både er viktig og riktig og at tilbudet er noe som folk ønsker, konstaterer hun.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Amal Aden foreleser

Studieprogrammet blir presentert på følgende måte på nettsida til NTNU: «Norge blir stadig mer multikulturelt, og det er derfor økt behov for flerkulturell forståelse både i privat og offentlig sektor.»

Thunem forteller at studiet er bygd opp slik at du kan fordype deg i eget fagfelt samtidig som du får en overbyggende kunnskap. Videreutdanninga har et bredt faglig innhold. Studentene lærer om norsk integreringspolitikk, kulturbegrepet, kulturforståelse, kultursensitivitet og kulturelle holdninger.

- Vi prøver å utviklet studiet i takt med samfunnsendringene og har derfor satt kunnskap om menneskehandel og ekstremisme på timeplanen, sier hun.

En av dem som hvert år kommer og foreleser for studentene, er forfatteren og samfunnsdebattanten Amal Aden. På fagets hjemmeside slår hun fast:

- Jeg anbefaler videreutdanning i flerkulturell forståelse for alle som arbeider i offentlig sektor.

LES OGSÅ: Mannlige sykepleiere kan mer enn å bruke muskler

LES OGSÅ: Roboten Pepper ble kompis med de eldre

Aktiv rekruttering

Tilbudet retter seg inn mot de ulike profesjonene som trenger å øke kunnskapen sin på dette feltet. Det er alt fra lærere, sykepleiere, prester, politi og sosionomer. Fullført bachelor er et krav for å ta studiet.

Gunhild Thunem underviser og er studieprogramansvarlig. Selv har hun jobbet i flere år med forskning og utviklingsarbeid innenfor migrasjon og inkludering.

- Hva er det som har gjort at søkertallene har gjort et slikt byks i riktig retning?

- Vi har jobbet målrettet for å rekruttere studenter og utvikle studiet. Vi har aktivt brukt tidligere studenter som ambassadører for studieprogrammet. Det er veldig kjekt at søkertallene er så gode, sier Thunem.

LES OGSÅ: Skrekkfaget som ble kjempegøy

LES OGSÅ: Ti bud for å overleve som liten i store NTNU