Disse seks vil bli NTNUs nye dekan

Seks søkere vil bli Geir Øiens etterfølger som dekan ved NTNUs Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk.

Instituttleder og tidligere dekan, Nils Kalstad, vil bli ny dekan ved NTNUs Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk.
Terje Meisler, maritim sjef ved Trondheim havn og tidligere dekan ved HiSTs Fakultet for teknologi, har søkt jobben som IE-dekan.

Høsten 2019 fratrer Geir Øien etter ti år som dekan ved IE-fakultetet. Han skal gå inn i en ny rolle som leder for det sentrale utviklingsprosjektet «Fremtidens teknologistudier» ved NTNU.

Nå er prosessen med å finne Øiens etterfølger godt i gang. Søkerlista UA har fått tilgang på viser at kun én av de seks søkerne er en kvinne. Hun er den ene av to søkere som har fått navnet sitt unntatt offentlighet.

Vil tilbake til NTNU

Mens noen vil unngå offentlighetens søkelys når de søker jobber, søker noen så mange jobber at det er det de blir kjent for. Thorbjørn Gaarder er nemlig blant søkerne til dekanjobben. Han er mest kjent for å søke praktisk talt alle toppjobber i offentlig sektor, skrev NTB da han søkte på jobben som SSB-sjef i fjor.

Terje Meisler er tidligere dekan ved gamle Høgskolen i Sør-Trøndelags Fakultet for teknologi. Etter fusjonen med NTNU ble han maritim sjef ved Trondheim havn. Nå ønsker han seg tilbake til dekanjobb.

Også tidligere NTNU-professor Terje Gjengedal vil tilbake til NTNU. Han har ifølge Khrono tidligere søkt rektorjobber ved Høgskolen i Oslo og Akershus og ved Høgskolen i Lillehammer. Han har ifølge Wikipedia tidligere vært leder for Statkraft sin utviklingsavdeling for vannkraft, vindkraft og andre energiformer, samt FoU-direktør i Statnett og konsernsjef i Sogn og Fjordane Energi. Nå er han professor ved UiTs Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi og daglig leder for Energy Technology Integration.

Fra egne rekker

Fjerdemann blant dem med navnet sitt i den offentlige søkerlista, er Nils Kalstad. Han leder NTNUs Institutt for informasjonssikkerhet og kommunikasjonsteknologi ved NTNU i Gjøvik. Instituttet ligger under IE-fakultetet. Han er ifølge sin ansattprofil ved NTNU utdannet sivilingeniør ved Institutt for matematiske fag, (NTNU), og har en doktorgrad i informasjonssikkerhet fra Institutt for informatikk (Universitetet i Oslo). Han er også blant annet tidligere dekan ved Avdeling for informatikk og medieteknikk ved NTNU i Gjøvik, dekan ved Avdeling for informatikk og medieteknikk ved Høgskolen i Gjøvik og senterleder for Center for Cyber and Information Security.

Her er hele søkerlista (med oppgitt arbeidsssted og tittel):

Thorbjørn Gaarder, Chief Credit Officer - Dominion Bank

Terje Meisler, Maritim sjef - Trondheim Havn IKS

Søker unntatt offentlighet (mann)

Terje Gjengedal, Professor – UiT / Daglig leder- Energy Technology Integration

Søker unntatt offentlighet (kvinne)

Nils Kalstad, Instituttleder - NTNU