Ingrid Schjølberg ansatt som ny dekan på IE-fakultetet

Schjølberg overtar som dekan ved Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk når Geir Egil Dahle Øien slutter i august.

Ingrid Schjølberg tar over som dekan i august.

NTNUs styre hadde ansettelsen opp til behandling i lukket møte i dag, tordag.

Ingrid Schjølberg leder NTNUs strategiske tematiske satsing på hav. Hun er professor i marin teknikk og prodekan for forskning og innovasjon ved Fakultet for ingeniørvitenskap.

- Vi er veldig glade for at hun nå blir ny dekan. Hun vil lede fakultetet på en veldig god måte og har vitenskapelig kompetanse fra fagområdet, sier rektor Gunnar Bovim.

Nåværende dekan, Geir Egil Dahle Øien, fratrer stillingen i august stilling etter ti år som dekan ved IE-fakultetet. Øien fratrer for å gå inn i en ny rolle som leder for det sentrale utviklingsprosjektet «Fremtidens teknologistudier»

Bovim har også noen godord på lager når han skal karakterisere den jobben Øien har gjort:

- Jeg vil berømme ham for å ha ledet fakultetet på en forbilledlig måte i en lang periode. Fakultetet er i vekst og vil forsette å vokse i årene som kommer. Han har bidratt til at NTNU er en nasjonal premissleverandør i utviklingen av det digitale Norge, og det er bare godord å høre fra alle om hvordan han har ledet fakultetet, sier han.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.