Alfred på 14 vet hva han skal bli når han blir stor

Ikke alle vet hva de skal bli når de er 14 år. Alfred Kalland Heyler har allerede bestemt seg. Derfor har han i de to siste dagene blitt kjent med noe av det som foregår på Gløshaugen.

Programmering: - Den enkleste måten å lære på, er å koble deg på en som ligger litt foran deg i løypa. Dette er ett av rådene Hallvard Trætteberg ga da han inviterte Alfred Kalland Heyler inn på sitt kontor.

- Dette var supert, helt fantastisk, sier Alfred Kalland Heyler.

Han er på vei ut av kontoret til Hallvard Trætteberg ved Institutt for datateknologi og informatikk. I den siste timen har de snakket om alt det Alfred elsker å snakke om: Spillutvikling, programmering og utdanningsvalg.

Verkstedet som har alt

På Rosenborg ungdomsskole har 10. trinn eksamen, så 9. trinn må finne på noe annet, nemlig jobbskygging. Det er derfor han er på NTNU disse to dagene.

Servicen er det ingenting å si på. Onsdag besøkte han Institutt for teknisk kybernetikk og fikk se hva de holder på med der. Overingeniør Stefano Bertelli tok ham med til verkstedet, der han fikk se en undervannsdrone, autonauten (en selvkontrollert minibåt som skal samle informasjon) og hyller fulle av ulike motorer, batteri og LED-lys.

- Jeg likte at de har alt der, her kan du fikle sammen nesten alle slags ting som vi kan tenke oss, forteller Alfred.

Dette er midt i blinken, for Alfred Kalland Heyler er svært interessert i elektronikk.

Til tross for at han bare er 14 år, har Alfred bestemt seg for framtidig yrkesvalg: Han vil bli en uavhengig spillutvikler. Den store drømmen er å være leder for et lite team. Sammen med dem vil han lage spill som de bestemmer over selv.

Alfred har vært interessert i data siden han oppdaget at data fantes, forklarer han. Seinere ble han med i Kodeklubben og lærte seg grunnleggende programmering. I år har han også vært med på Talentsenteret på Vitensenteret. Dette er et tilbud til elever på ungdomsskole og videregående skole som er spesielt interessert i realfag.

Og hvor er det realfagenes høyborg ligger? Jo, nettopp på Gløshaugen. Valget ble derfor enkelt da Alfred skulle finne seg en arbeidsplass: Det måtte bli NTNU.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

God kjemi mellom faglærer og elev

På dag to får han en times prat med førsteamanuensis Hallvard Trætteberg, som i sin tid var med og startet Kodeklubben. De to finner fort tonen. Trætteberg forteller om sine erfaringer med å lære bort programmering og hvordan det er å være datastudent.

- Det fine med å være student her, er at du kommer sammen med mange idérike, morsomme folk. Det er et stimulerende miljø som gjør at studentene lærer av hverandre, forteller han.

Alfred Kalland Heyler er svært fornøyd når han lukker kontordøra etter nesten en times intens samtale med Trætteberg.

- Jeg fikk snakket om det som interesser meg med noen som også er interessert i det samme. Og som visste en del om det. Helt topp, sier han.

- Hva slags inntrykk av NTNU har du etter å ha vært på Gløshaugen i to dager?

- Jeg visste allerede at det var mye fantastisk som foregår her, men det var kjempekult å se det med egne øyne, sier han.

Alfred er sønn av et vennepar av journalisten.