Prestisjepris til forsker ved Nord universitet

Som første nordmann kan professor Knut Ingar Westeren nå titulere seg Distinguished Fellow of the MCRSA.

Professor Knut Ingar Westeren (til høyre) mottok utmerkelsen Distinguished Fellow of the MCRSA den 5. juni i Madison, Wisconsin. Her sammen med John Leatherman, daglig leder i The MC Regional Science Association.

Dette er den høyeste utmerkelsen forskere kan få innenfor regional forskning. Det er 90 andre som kan smykke seg med denne tittelen, blant annet nobelprisvinner Paul Krugman.

MCRSA står for Mid-Continent Regional Science Association.

Samfunnsøkonom Westeren er tidligere rektor ved Høgskolen i Nord- Trøndelag i to perioder. I dag er han professor ved Fakultet for samfunnsvitenskap ved Nord universitet.

– Dette betyr mye og gjør at jeg nå blir vurdert på linje med mange andre økonomer som jeg selv så opp til og hadde som forbilder i mine yngre dager, sier han i ei pressemelding fra Nord universitet.

Det er Westerens bidrag innenfor feltet kunnskapsøkonomi som gjør at han har fått denne utmerkelsen. Westeren forsker på sammenhengen mellom kunnskap og konkurranseevne, og betydningen kunnskap har for nasjoners, regioners og bedrifters konkurranseevne.

Westeren begynte å interessere seg for kunnskapsøkonomi i 2002, ifølge pressemeldinga.

– Denne utmerkelsen betyr at det jeg har skrevet har blitt brukt av og satt pris på av andre, sier Westeren.

Utmerkelsen «Distinguished Fellow» fikk Westeren under MCRSAs årlige forskningskonferanse som fant sted 5. juni i Madison, Wisconsin.