Buddy-prisen:

HR, gratis lunsj og utlån av sportsutstyr

For andre år på rad fordelte NTNU 100.000 kroner på tre aktører som jobber for å gjøre studiehverdagen bedre.

Karl Kristian Lockert og Nina Salvesen tok imot prisen på vegne av Linjeforeningenes HR-forum. Rektor Gunnar Bovim sto for overrekkelsen.

Buddy-prisen ble delt ut for andre år på rad under NTNUs sommerfest onsdag. Årets pris ble delt mellom tre vinnere: Linjeforeningenes HR-forum, lunsjvenn-ordningen og NTNUI Bumerang.

Linjeforeningens HR-forum fikk prisen for jobben de gjør med å utvikle rutiner og retningslinjer for linjeforeningene.

«Deres arbeid blir en «ressursbank» for linjeforeningene og ivaretar dermed tryggheten/sikkerheten til studentene gjennom å påvirke og være en premissleverandør for linjeforeningene. Forumet har hovedfokus på seksuell trakassering, psykisk helse, mobbing og ensomhet» står det i begrunnelsen.

For denne jobben får de heder, ære og 40.000 kroner.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Gratis lunsj - ny venn

Lunsjvenn-ordningen, ved Kristin S. Karlsen og studentkontaktene ved Institutt for datateknologi og informatikk, får 30.000 kroner for sitt initiativ for å motvirke ensomhet.

Tilbudet omtales som et «lavterskeltilbud for å forhindre ensomhet og skabe bedre sosial inkludering ved instituttet» og har som mål å fange opp studenter i et fagmiljø hvor det «kan være lett å falle utenfor det sosiale fellesskapet».

Ordningen fungerer ved at en melder seg opp, blir trukket ut to og to og får et gavekort til NTNUs kantiner for en lunsjdate.

«Tilbudet er et godt tiltak med tanke på å øke trivsel og forhindre ensomhet blant studenter» står det i begrunnelsen».

LES OGSÅ: Få ny venn med gratis lunsj

default default default

Utstyrer studentidretten

Den tredje vinneren, NTNUI Bumerang, får i likhet med lunsjvennene med seg 30.000 kroner i tillegg til heder og ære.

NTNUI Bumerang driver med gratis utlån av sportsutstyr til studenter, slik at alle som ønsker å prøve en idrett skal få delta til tross for ulike forutsetninger og muligheter.

«Komiteen ønsker å løfte frem tiltak som fremmer aktivitet blant studenter fordi det har positive ringvirkninger for sosial inkludering og forhindring av utenforskap i studentlivet».

default default default

Prisen ble opprettet etter påtrykk fra Kristin Melum Eide, som etter hvert også fikk med seg studentrepresentantene i saken.

Formålet med prisen er å anerkjenne arbeid som enkeltpersoner eller grupper gjør for å skape tilhørighet og et godt læringsmiljø ved NTNU. Prisen skal være en inspirasjon for andre og bidra til fortsatt arbeid med inkludering av studenter.

- Vi er opptatt av at studentene våre skal trives og mestre studiehverdagen. Det er verdifullt for den enkelte student, og det bidrar til å hindre uønsket frafall fra studiene, sier prorektor for utdanning Anne Borg.

Kristin Susanne Karlsen, Hanne Olssen, Gunnar Bovim buddy pris
Stian Glomvik Rakke , Jens Sørensen og Mathilde Brusselmans Gunnar bovim buddy pris