Starter konkurranse for å få ned antall flyreiser i sektoren

Kunnskapsdepartementet skal bruke høsten på å gjøre ferdig kriteriene for en konkurranse som skal starte på nyåret.

Statsråd Iselin Nybø sier hun har tenkt å dra igang en årlig kåring av sektorens beste på utslippskutt.

- Universiteter og høyskoler har fremstående fagfolk og forskere som kan mye om klima. Vi må være spydspisser i arbeidet for å nå klimamålene, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø til VG.

For å komme utviklingen til livs starter de en konkurranse hvor deltakerne får grønt, gult eller rødt lys avhengig av hvor mye de klarer å redusere utslippene.

- Vi bør bli den grønneste sektoren av alle. Vi har spurt rundt i sektoren, og fått god respons. Dette er miljøer som er vant til å måle seg mot hverandre. De vet de må levere, for studentene er opptatt av dette. Jeg har jo også tenkt å ha en årlig kåring av de beste i sektoren, sier Nybø.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.