Erasmus Mundus:

NTNU-konsortier får støtte fra EU

- Det er et solid kvalitetsstempel når de når opp i konkurransen ved disse EU-tildelingene, sier prorektor for utdanning ved NTNU, Anne Borg.

Prorektor for utdanning ved NTNU, Anne Borg, sier de tre prosjektene passer godt inn i NTNUs tematiske satsinger.

NTNU har fått støtte til to nye, og videreføring av et, prosjekt innen Erasmus Mundus-ordningen.

Ordningen er et samarbeidsprogram hvor universiteter og høyskoler går sammen i konsortier for å tilby et felles program og grad på masternivå. Det må være minimu tre institusjoner fra tre forskjellige land som går sammen for å få støtte, og intensjonen er å fremme det europeiske utdanningsområdet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Passer de tematiske satsingene

- Vi vuderer Erasmus Mundus som et godt verktøy for å fremme og styrke utdanningskvaliteten vår. Gjennomslag for søknader av denne typen er et kvalitetsstempel. Derfor oppfordrer vi til deltakelse i slike program og er stolte over at fagmiljøene får gjennomslag, sier prorektor for utdanning ved NTNU, Anne Borg, i en pressemelding.

De tre prosjektene som har fått støtte er «Computational Colour and Spectral Imaging», «Marine and maritime Intelligent Robotics» og «Erasmus Mundus Master of Science in Environmental Contamination and Toxicology».

De to sistnevnte er nye prosjekter, mens førstnevnte koordineres av NTNU og er en videreføring av to tidligere prosjekt.

- De tre programmene passer tematisk med våre satsinger innen havrom, IKT og bærekraft. Generelt er programmene knyttet til sterke fagmiljøv ed NTNU, sier prorektoren.

NTNU-ledet prosjekt

«Computational Colour and Spectral Imaging» ledes av fagmiljøet ved «The Norwegian Colour and Visual Computing Laboratory i Gjøvik og består i tillegg til NTNU av universitetene University of Eastern Finland, Université Jean Monnet Saint-Etienne (Frankrike) og Universidad de Granada (Spania), samt 21 assosierte partnere.

- Dette har gitt oss mulighet til å undervise og jobbe med veldig dyktige studenter fra hele verden, med interesse og etter hvert kompetanse innen vårt kjerneområde. En rekke prosjektoppgaver og masteroppgaver har resultert i forskningspublikasjoner, og vi ser også at studentene er attraktive internasjonalt, sier professor Jon Yngve Hardeberg, som har en nøkkelrolle i prosjektet.

Prosjektet «Marine and maritime Intelligent Robotics» ledes av Université de Toulon (Frankrike). I tillegg til NTNU er Universidade de Lisboa (Portugal) og Universitat Jaume I de Castellon (Spania) med på festen, sammen med 54 assosierte partnere.

«Erasmus Mundus Master of Science in Environmental Contamination and Toxicology» koordineres av Universidad del Pais Vasco (Spania) og består i tillegg til NTNU av Université de Liege (Belgia), Universidade do Porto (Portugal), Universite de Bordeaux (Frankrike) og Université de Pau et des Pays de l’Adour (Frankrike). Også her er det med en rekke assosierte partnere, hele 57 i tallet.

- Deltakelse i EUs utdanningsprogram Erasmus+ er et uttalt mål i NTNUs internasjonale handlingsplan, og medvirkningen i disse konsortiene faller selsagt inn under dette. Fakultetene redegjør i sine søknader for søknadsdeltakelsens merverdi for sine respektive fagmiljøer. Det er et solid kvalitetsstempel når de når opp i konkurransen ved disse EU-tildelingene, sier prorektor Borg.