NTNU ønsker ikke Honours-program etter mal fra Oslo

Prorektor Anne Borg frykter et slikt eliteprogram vil gå utover studentfrivilligheten. I Bergen ønsker de å innføre et elitestudium allerede fra 2021.

UiO har innført et nytt program med ti ekstra studiepoeng i året. Noe lignende er ikke planlagt ved NTNU. - Krav til flere studiepoeng vil kunne gå utover studentfrivilligheten, mener prorektor Anne Borg.

Honours-programmet til Universitetet i Oslo (UiO) ble trukket frem av universitetet selv da opptakstallene for 2019 ble presentert i forrige uke.

- Jeg er spesielt fornøyd med at så mange godt kvalifiserte studenter ønsker seg til vårt nye bachelorprogram, honours-programmet, sa rektor Svein Stølen i en pressemelding i forbindelse med opptaket.

Programmet gir studenter mulighet til å velge fordypning innen realfag eller humaniora og er myntet på «særlig motiverte og ambisiøse studenter». Studentene må hvert år ta 10 studiepoeng mer enn normalt, og målet med studiet er at studentene skal få erfaring med å jobbe i tverrfaglige team.

I etterkant av at tallene fra Samordna opptak ble gjort offentlig har både Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet gått ut i Klassekampen og sagt seg skeptiske til satsningen, en satsning de frykter kan gå på bekostning av de øvrige studietilbudene.

Nå kan avisen også melde at Universitetet i Bergen (UiB) jobber med et program etter samme lest som UiO, et program som skal starte i 2021.

- Vi mener slike programmer er viktig for å utvikle den kompetansen som trengs for å løse fremtidens utfordringer, sier Oddrun Samdal, viserektor ved UiB til Klassekampen.

Ved NTNU på sin side vektlegges heller bredde enn spiss, og prorektor for utdanning Anne Borg er i tillegg bekymret for at et program med økt studiebelastning kan gå utover studentfrivilligheten.

- Vi er berømt for studentfrivilligheten. Det legges ned enormt mange dugnadstimer. Krav til flere studiepoeng vil kunne gå utover denne frivilligheten, noe jeg vet studente er opptatt av, sier prorektoren til Klassekampen.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.