- Kan vi få litt ro nå?

Konstituert rektor Anne Borg fikk et budskap som ikke var til å misforstå da hun møtte NTNUs instituttledere for første gang tirsdag ettermiddag.

Anne og gjengen: Anne Borg møter NTNUs instituttledere for første gang som konstituert rektor.

NTNU-rektoren møter leder-grunnfjellet med jevne mellomrom. Første samling etter sommerferien har vært planlagt i lang tid. Men at møtet kom til å bli ledet av noen andre enn Gunnar Bovim var på ingen måte planlagt.

Uaffisert

- Hei på dere! Her er jeg.

En smilende og uhøytidelig Anne Borg hilste salen velkommen i Dokkhuset litt over klokka 13. Hun framsto som helt uaffisert over det faktum at hun nå adresserte instituttlederne som NTNUs øverste leder. Innledningsvis kommenterte hun at situasjonen er fullstendig udramatisk, dessuten:

Fast på kurs

- De aller fleste her i salen i dag har den samme jobben som de hadde for to uker siden.

Business as usual var konstituert rektor Borgs budskap.

- Vi har en glimrende strategi, som står fast. Det er den jeg jobber etter.

Hun fortalte instituttlederne at ny fast rektor skal fortrinnsvis være på plass innen utgangen av januar.

Borg orienterte også om arbeidet med å skaffe en erstatter for den jobben hun forlot, som prorektor for utdanning. Der er planen hennes å komme med en kandidat til styreleder Svein Richard Brandtzæg, som er bemyndiget å foreta utnevnelsen. Dette skal skje innen utgangen av neste uke.

Medvirkning

Før Borg åpnet for spørsmål fra salen under posten «åpen time» forsikret hun forsamlingen om at hun forstår at sammenslåingen mellom universitetet og høgskolene koster.

- Jeg vet dere driver med mye fusjonsarbeid fremdeles, sa Borg, og kom slik responsen som fulgte deretter noe i forkjøpet.

En etter en gikk de faglige lederne fram til mikrofonen og fortalte henne hva de behøver av NTNU-ledelsen:

- Jeg ønsker mer forutsigbarhet i campusprosjektet.

- Vi behøver at man konsentrerer seg om å flytte de små steinene framfor å dytte på kampesteinene.

- Folk forsto neppe de svære konsekvensene fusjonen kom til å gi.

- Kan vi få litt ro nå?

- NTNU er blitt litt av en merkevare. Vi har enorme søkertall. Oppretthold kursen.

- Konsolider!

- Vi behøver fokus på hva som kreves når det gjelder flercampus-undervisning.

- Etterlyses: Opplevd medvirkning.

Kravet om avbyråkratisering: Vi klarer ikke dette uten bedre systemer.

- Økt satsing på etter- og videreutdanning: Vi klarer ikke det uten litt mer lommepenger.