Bløff om sykepleiere i Nord

Nok en gang gir Nord feil informasjon om sin situasjon på Helgeland, denne gangen om sykepleierutdanningen.

Nesna er vedtatt nedlagt, noe som innebærer at også deltidsutdanninga i Sandnessjøen forsvinner. Raymond og Joar Lillevik reagerer på tallbruken:

Universitetet hevder i ulike media at økningen i antall studenter i Mo i Rana kompenserer for at det ikke lenger tilbys en deltidsutdanning i sykepleie i Sandnessjøen. Rektor Hanne Solheim og dekan for Fakultet for sykepleie og helsevitenskap, Trine Karlsen, påstår at «I år har vi tatt opp 70 nye sykepleierstudenter i Mo. Vi mer enn kompenserer for bortfallet ved at utdanningen i Sandnessjøen er avviklet.» (Khrono.no, 27.08. og Nord.no, 15.08.2019).

Altså 70 søkere. Sannheten er at i årene r fusjonen ble det tatt opp flere sykepleiestudenter på Helgeland enn hva som er tilfelle i tiden etter fusjonen i 2016, da Nesna gikk inn i Nord. Som kjent avsluttet Nord opptak av nye studenter i Sandnessjøen det året. Søknadstallene har faktisk ikke vært lavere på ti år (!). Dette er lett å dokumentere ut fra DBH (Database for høyere utdanning):

full wide

Kort sagt: Rektor og dekan driver altså med villedende markedsføring. Nedleggelsen av Sandnessjøen skaffer Helgeland 30-40 % færre sykepleiere. Dette gjør Nord til en bremsekloss for utviklingen av helsetilbudet på Helgeland.

Ikke rart Helgelandssykehuset og flere kommuner på Helgeland ikke lenger ønsker å samarbeide med Nord.