Tre av fem norske universiteter faller på internasjonal ranking

Norge har fem universiteter inne på THE-rankingen. Bare to klarer å holde samme plass som i fjor.

NTNU faller på siste rangering fra Times Higher Education. Også Universitetet i Oslo og Universitetet i Bergen faller.

Times Higher Education har i år som i fjor, og årene før der igjen, rangert verdens universiteter. Konklusjonen er at det beste universitetet her til lands er Universitetet i Oslo som kommer på 131.plass. Det er en nedgang fra 121.plass i fjor, men fremdeles bedre enn de seks årene før der igjen.

Videre nedover listen ligger Universitetet i Bergen i samlebolken fra 201.-250.plass, ned fra 197.plass i fjor.

NTNU havner på tredjeplass blant de norske universitetene og plasseres i bolken 401.-500.plass. Det er et fall fra 351.-400.plass i fjorårets ranking. Før den tid har NTNU ligget jevnt mellom 251. og 300.plass på rangeringen.

De to siste norske universitetene på rangeringen er Universitetet i Tromsø, som også ligger i samme bolk som NTNU, og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet i bolken 501.-600.plass. Begge beholder plasseringene de hadde i fjor.

Listen toppes av britisk University of Oxford på førsteplass, amerikanske California Institute of Technology på andre og britiske University of Cambridge på tredjeplass. Førstnevnte toppet listen også i fjor, mens Cambridge faller fra andreplass på fjorårets ranking. Amerikanerne hopper opp fra femte.

Her kan du lese hele oversikten.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.