Einstein, lakselus og simulatorer

NTNU i Ålesund byr på foredrag, feiring og diskusjoner under Campusuka.

Viserektor ved NTNU i Ålesund, Annik Magerholm Fet, åpnet Campusuka mandag.
Ingen feiring uten kake.

Arrangørene ønsker å vise at på Campus Ålesund er det rom for å lære gjennom hele livet. Elever på barneskolen blir kjent med campusen ved å besøke Newton-rommet. Ungdom velger Fagerlia videregående skole, som er tilknyttet campusen. Studentene hører naturlig hjemme her, og får mulighet til å ha praksis og samarbeid med bedriftene på campus. Og med tid og stunder får kanskje noen av dem NTNU i Ålesund som sin arbeidsplass.

Campus Ålesund er et samarbeid mellom Norsk maritimt kompetansesenter (NMK), ÅKP AS, Fagskolen i Ålesund, Fagerlia videregående skole, NTNU og studentorganisasjonene i Ålesund.

Campusuka startet allerede på fredag i Banken studenthus, der det ble arrangert bruktmarked. Foredragene fokuserte blant annet på hvorfor bare én halv grads oppvarming fra 1,5 til 2 grader kan få betydelige konsekvenser for global oppvarming.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

20 år på Nørve

Under campus-frokosten mandag ble det markert at det er 20 år siden hovedbygget til det som i dag er NTNU i Ålesund, sto ferdig. Tidligere rektor Harald Yndestad tok frokostgjestene 20 år tilbake i tid og fortalte hva som var utslagsgivende for at Høgskolen i Ålesund ble samlet i et bygg på Nørve.

Nå skal alle bygningene tilknyttet NTNU i Ålesund får nye, og disse ble presentert under frokosten. Det maritime har også satt sitt preg på de nye navnene. Nå skal hovedbygget for eksempel hete Ankeret.

I tillegg ble nye, store prosjekter rundt campusutvikling presentert under campusfrokosten. Annik Magerholm Fet holdt åpningstalen, og alle fikk kake til frokost for å feire at Campusuka nå er i gang.

Fem stipendiater, fem tema

Gjennom hele mandagen er temaet «Land møter hav». Spørsmål som stilles er: Hvordan kan teknologi og digitalisering bidra til raskere tempo i ny blå/grønn verdiskaping? Hva skjer i Norge i dag på utvikling av blå/grønn bioøkonomi og innovative prosjekter? Det blir foredrag, arbeidsgrupper og debatt.

Det er en rekke tilbud å delta på hver dag. På onsdag blir det forskning til lunsj med miljø som tema. Fem stipendiater fra fem ulike institutt presenterer forskningsprosjektene sine. Her vil det blant annet handle om autonome skip, bekjempelse av lakselus og tverrfaglig samarbeid innen helsesektoren.

Samme dag kommer Valderøy barneskole på besøk. De får ta en titt på skipssimulatorene på NMK, Det blir også markert at Einsteins relativitetsteori er 100 år.

Dessuten blir det en panelsamtale om innovativ undervisning. Arbeidsgrupper skal diskutere bruk av kreative og tverrfaglige undervisningsmetoder.

Torsdag er det karrieredag for sykepleie- og bioingeniørstudenter. Studentene får møte sine framtidige arbeidsgivere på stand.

Fredag inviterer studentorganisasjonen Start til jobbing med caser i grupper. Er du lei av forelesninger og lesesalen? spør arrangørene. De lover at her kan du være del av et team som løser utfordrende caser.

Campusuka har vært et årlig arrangement siden 2014, der universitetet åpner dørene og inviterer inn elever, publikum og næringsliv.