Røverdalen:

Foreslår lavere studentboliger etter reaksjoner fra naboer

Blokkene med studentboliger i Røverdalen i Gjøvik blir trolig lavere enn først planlagt.

Røverdalen ligger et par solide steinkast fra NTNUs campus i Gjøvik og er i dag kommunal parkeringsplass.

Prosjektet i Røverdalen i Gjøvik inneholder parkeringshus og blokker med studentboliger. Høringsinnspill hør ført til at blokkene reduseres fra 12 til 8 fulle etasjer, samt at materialbruken er endret, skriver Oppland Arbeiderblad.

11 meter lavere

Med endringene skal prosjektet fremstå som 11 meter lavere enn det opprinnelige forslaget. Naboer og borettslag i området har tildigere reagert på høyden på blokkene, ifølge Oppland Arbeiderblad.

Detaljreguleringen av studentboligene og parkeringsanlegget skal sluttbehandles av Gjøvik kommune torsdag. I sakspapirene går det frem at de to nye blokkene med studentboliger vil romme 249 hybler.

En annen endring er at både rådmannen og Sit ønsker at byggene skal oppføres i massivtre. Studentsamskipnaden har fra før bygget studentboliger i massivtre på Moholt i Trondheim.

Beskrives som viktig byutviklingstiltak

Prosjektet i Røverdalen beskrives som et svært viktig byutviklingstiltak som understøtter aksen mellom bysentrum i Gjøvik og campus. Rådmannen mener at grepet med å bygge studentboliger mellom Campus og Gjøvik sentrum er positivt for å utvikle byen.

Boligene har vært planlagt siden 2016, og skal bygges på det som i dag er en stor parkeringsplass ved Fjellhallen, mer eller mindre midt mellom sentrum av Gjøvik og NTNUs campus. Tomten fikk Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim gratis av kommunen mot at det ble etablert parkeringshus - på kommunenes regning - i de nederste etasjene. Parkeringshuset vil doble områdets parkeringskapasitet.

LES OGSÅ: Studentboligene i Røverdalen blir forsinket

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.