Sit vil bygge høyblokk på Gløshaugen

Samskipnaden ønsker å bygge til sammen 100.000 kvadratmeter for studentene når NTNU skal samles på Gløshaugen.

De nye metrobussene kommer til å kjøre forbi en høyblokk på 21 etasjer dersom samskipnaden får det som de vil. Totalt ønsker de å få plass til 4000 studenter på og rundt Gløshaugen.

Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim (Sit) planlegger en høyblokk på 21 etasjer når NTNU skal samles på Gløshaugen, skriver Adresseavisen. Høyblokken ønsker de å sette opp rett vest for Realfagsbyggets hovedinngang.

I tillegg ønsker de også å bygge på de to sentralbyggene, slik at disse blir på 16 etasjer hver. Totalt vil dette gi 100.000 nye kvadratmeter for Sit bare til studentboliger, og med det er deres byggeprosjekt større enn NTNUs planlagte byggeprosjekt som skal gi 92.000 nye kvadratmeter.

Kombinert med andre utbygger på og rundt Gløshaugen vil dette bety 4000 nye studenthybler, i tillegg til alle andre behov Sit skal dekke slik som serversingssteder og barnehage, skriver Samskipnaden i sin utredningsrapport.

- Når NTNU samler all aktiviteten sin rundt Gløshaugen, vil studentene også bo i nærheten. Slik skal vi lage liv på campus. Her skal det være godt å være for studentene, sier direktør Audhild Kvam i Sit til Adresseavisen.

Samskipnaden ser også for seg å erstatte dagens idrettshall på Dragvoll med et nytt areal på campus, en idrettshall som de ser for å seg å bygge på taket av et annet bygg, eller som et frittstående bygg ved Lerkendal.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

original

Areal Sit Gløshaugen