Aalborg-rektor trekker NTNU-søknad

Mener offentliggjøringen av hans søknad har ført til stor uro i organisasjonen ved Aalborg Universitet.

Per Michael Johansen, rektor ved Aalborg Universitet, har trukket sin søknad på stillingen som NTNU-rektor melder dansk nettsted.

Nettstedet Nordjyske.dk skriver at Per Michael Johansen har trukket søknaden om å bli NTNUs neste rektor.

Til nettstedet sier han at det er blitt for mye uro etter at han søkte stillingen, og at hensynet til Aalborg Universitet veier tyngre enn personlige ambisjoner.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Jeg meddelte i går ettermiddag NTNUs styreleder at jeg ikke lengre ønsker å søke på stillingen, forteller Johansen til Aalborg universitets egen nettside.

- Offentliggjøringen av jobbsøknaden har forstålig nok skapt uro i organisasjonen. Dessverre har denne uroen vært så sterk at den kan komme i veien for arbeidet med å styrke og videreutvikle universitetet. Det ønsker ikke jeg å være årsak til.

Johansen var en av ti søkere da søkerlisten ble offentliggjort i forrige uke. I ettertid har han avslått å bli intervjuet av Universitetsavisa, men sa i en artikkel på Aalborg universitet sine nettsider at han ikke søker seg bort fra sin nåværende arbeidsgiver, men videre til en karriere fremfor å gå av pensjon.

- Jeg er 59 år, og alle ved at det blir vanskelige å finne nye karrieremuligheter når man har fylt 60. Min rektorperiode ved AAU slutter om tre år, og jeg vet at jeg ikke vil være klar til å gå av med pensjon. Derfor har jeg valgt å søke muligheten for å forlenge min karriere som leder, forklarte Johansen i artikkelen.