NTNUs ærespris til Sælid

Steinar Sælid er tildelt NTNUs ærespris for 2019.

Forskeren og gründeren Steinar Sælid mottok æresprisen torsdag.

Tildelinga skjedde under NTNUs doktorpromosjon torsdag.

Sælid får æresprisen for å ha gitt et betydelig bidrag til norsk industri. Han har dessuten spilt en nøkkelrolle i utviklingen av kjerneteknologi innenfor avansert styring og overvåking for hovedprodukter i flere norske bedrifter, skriver NTNU. Disse produktene har skapt mange arbeidsplasser og stor omsetning, både i Norge og i utlandet.

Steinar Sælid er utdannet siv.ing og PhD i teknisk kybernetikk fra NTH og er i dag administrerende direktør i Prediktor AS.

Det er andre gangen NTNU deler ut sin ærespris. Hederen går til en person fra kultur, politikk eller næringsliv, som enten har gjort en stor innsats for NTNU, eller som gjennom sitt liv og arbeid framstår som et forbilde for NTNUs ansatte og studenter.

Da prisen for første gang ble utdelt i 2018, var det Rune Fløisbonn som fikk den. Han er norsk ekspert på datakommunikasjon og -kriminalitet på Internett.

Populær prisvinner

- Gratulerer til Steinar Sælid med NTNUs ærespris for viktig bidrag til kybernetikk og industriutvikling. Vel fortjent, skriver dekan Ingrid Schjølberg i en kommentar på Facebook.

Tidligere kolleger ved Institutt for teknisk kybernetikk er svært fornøyde med at Sælid får prisen:

- Steinar er en levende legende og bauta i kybernetikk-miljøet i Norge, men har for det meste vært en godt bevart hemmelighet for resten av landet. Han har spilt en uvurderlig rolle over mange tiår som forsker, lærer, ingeniør og industribygger. Sjelden treffer man på enkeltpersoner som i kraft av sine evner og innsats utgjør en så markant forskjell i samfunnet, skriver instituttet i sin gratulasjonsmelding på Facebook.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.