Hun er ny æresdoktor ved NTNU

Professor Vishanthie Sewpaul ble utnevnt til æresdoktor under doktorgradspromosjonen onsdag.

Under NTNUs doktorpromosjon i Hovedbyggets aula på Gløshaugen ble Vishanthie Sewpaul (t.h.) utnevnt til æresdoktor av konstituert rektor Anne Borg.

- Hun er en ledende tenker innen problemstillinger knyttet til sosialt arbeid i Afrika, og hun innehar en lederrolle på feltet både lokalt og internasjonalt, sier Riina Kiik, leder ved Institutt for sosialt arbeid ved NTNU, til universitetets nettsted.

Onsdag ble professor Vishanthie Sewpaul fra University of KwaZulu-Natal i Sør-Afrika utnevnt til æresdoktor ved NTNU for sitt akademiske bidrag til fagfeltet sosialt arbeid.

Sewpaul har forsket og undervist i tema som Hiv og Aids, barnløshet og adopsjon, sosialt arbeid rettet mot sårbare grupper, vold i hjemmet, traumer og migrasjon. Hun har også hatt ledende roller i nasjonale og internasjonale komiteer for å utvikle sosialt arbeid som profesjon.

Ved NTNU har hun spilt en sentral rolle i utviklingen av det internasjonale emnet «Global Ethics and Human Rights», ifølge universitetets nettsider.

- Professor Sewpaul har vært en fantastisk inspirasjon for både studenter og kolleger ved NTNU. Vi er svært stolte over at hun nå er utnevnt til æresdoktor ved vårt institutt, og vi ser frem til å fortsette det gode samarbeidet, sier Kiik til nettstedet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.