Kurses for å bli bedre veiledere for stipendiater

En økning i antallet doktorgradskandidater har ført til et økt behov for gode veiledere ved Institutt for helsevitenskap ved NTNU Gjøvik.

Fra venstre: Anne Vifladt, Linda Stigen, Hege Kletthagen og Ine Wigernæs fra Institutt for helsevitenskap ved NTNU i Gjøvik var blant de 30 ansatte ved Fakultet for medisin og helsevitenskap som deltok på kurset.

- Det er ikke en oppskrift på hva en god veiledning er ettersom kandidatenes behov er ulike. Men veiledere må ha en kombinasjon av forskerkompetanse, pedagogisk kompetanse, empati og kommunikasjonskompetanse, sier Kari Smith, professor ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU, i en pressemelding.

Forskerkompetansen har de 30 ansatte fra Fakultet for medisin og helsevitenskap ved NTNU som Smith i høst ledet gjennom kurset for doktorgradsveiledere. Fire av disse kommer fra Institutt for helsevitenskap ved NTNU i Gjøvik (IHG).

- Antallet doktorgradskandidater ved IHG øker. Dette er en del av vår strategi med å bygge opp forskningskompetanse. Programmet gir derfor viktig og etterspurt kunnskap, sier IHG-leder Heidi Vifladt i pressemeldingen.

Faktisk øker antallet såpass at de i Gjøvik fra og med neste år skal ha eget kurs for doktorgradsveiledere.

En av veilederspirene som var med på kurset, og som ser frem til å veilede sin første doktorgradskandidat, er Ine Wigernæs. Hun trekker paralleller til toppidretten når hun skal beskrive veilederrollen.

- Når du får en individuell veileder er du helt i det øvre sjiktet, og det er et langvarig arbeid. Begge vil lykkes, og langsiktigheten må ivareta liv og helse, og ikke bare pretasjoner, sier hun i pressemeldingen.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.