Går av som instituttleder ved NTNU

Jostein Mårdalen har fått ny jobb som avdelingsdirektør i NGU.

Jostein Mårdalen går av som instituttleder ved NTNUs Institutt for materialteknologi.

Instituttleder Jostein Mårdalen ved Institutt for materialteknologi slutter i jobben som instuttleder for å bli avdelingsdirektør i Norges geologiske undersøkelser (NGU).

- Det har vært en utrolig morsom jobb med fantastiske kolleger. Som leder for et institutt som mitt er NTNU er utrolig artig arbeidsplass, og det er med betydelig vemod jeg nå forlater Gløshaugen, sier han til Universitetsavisa.

- Jeg synes prinsippet med å bytte ledelse med jevne mellomrom er klok. En stivner om en sitter for lenge, og det er nyttig med nye folk i lederstillingene.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Utelukker ikke comeback

Mårdalen har ledet instituttet siden oktober 2013. Før den tid hadde han et utall forskjellige stillinger i Sintef gjennom 18 år i forskningsselskapet. 9. desember har han offisielt sin siste arbeidsdag, selv om han i praksis kommer til å jobbe litt lengre for å få sluttført noen prosjekter og etterlate stillingen på en ryddig måte.

- Jeg kom jo fra utenfor NTNU, så jeg har ingen jobb innad på instituttet å falle tilbake på. Når jeg da også har en åremålsperiode som går ut om halvannet år må jeg vurdere andre jobbmuligheter. Stillingen i NGU virker uhyre spennende, og selv om det er beklagelig at jeg ikke kan stå perioden ut er det nå en gang slik at en ikke kan bestemme når slike muligheter kommer.

- Det var ikke aktuelt med en annen stilling i NTNU-systemet?

- Det er ikke umulig at jeg dukker opp her igjen i en eller annen sammenheng, men for øyeblikket er det ingen aktuelle ledige stillinger. Men det er jo nye utlysninger hvert fjerde år, sier Mårdalen og ler.

- Det må være lov å ta feil

- NGU er vel mest kjent for å ha slått fast at det ikke finnes olje på norsk sokkel. Har du planer om å gjøre liknende blødmer?

- Der har de heldigvis endret syn, ler Mårdalen og legger til:

- Hvis en aldri gjør feil blir det håpløst. Det må være lov å ta feil, og det er måten man håndterer feilen og rydder opp etter seg som er viktig. Skal en lede etter prinsipper hvor en unngår å gjøre feil blir en ikke en god leder. Samtidig må en passe på å ikke gjøre samme feil to ganger.

NGU omtaler seg selv som «landets sentrale institusjon for kunnskap om berggrunn, mineralressurser, løsmasser og grunnvann i Norge».

Stillingen som instituttleder skal nå lyses ut. NTNU har søkt Kunnskapsdepartementet om tillatelse til å lyse ut stillingen for 5 til 5,5 år, altså ut inneværende åremålsperiode og neste.

I søknaden begrunnes dette med at NTNUs styre har et sterkt ønske om synkronitet rundt lederperiodene i ledelsen, samt at det å lyse ut stillingen kun for det halvannet året som står igjen av inneværende åremålsperiode vil «svekke både søkertilfanget og NTNUs evne til å skape ro og kontiunuitet rundt ledelsen og driften av instituttet».