Søker om forlenget åremålsperiode for nye instituttledere ved gamle IHS

NTNU ønsker at stillingene skal lyses ut for oppmot 5,5 år når de to nye historiske instituttene skal få nye ledere.

Ett institutt er blitt til to, og med det trengs det to nye ledere. NTNU ønsker at disse stillingene skal lyses ut med varighet ut både inneværende og neste periode.

Etter at daværende instituttleder Tor Einar Fagerland trakk seg på dagen, og NTNU-styret til slutt besluttet å dele opp Institutt for historiske studier i to mindre institutt, begynner nå arbeidet med å få på plass nye instituttledere.

I den forbindelse har NTNU sendt en søknad til Kunnskapsdepartementet om å få lyse ut de to stillingene for 5 til 5,5 år, altså ut den eksisterende åremålsperioden og neste.

«Arbeidsmiljøutfordringene ved tidligere IHS (og altså de to nye instituttene) er meget omfattende, og NTNU har derfor behov for å få ansatt instituttledere så fort som mulig for å skape ro og evne til langsiktig planlegging i gjenopprettingsarbeidet» skriver Arve Skjærvø i NTNUs personalavdeling i søknaden.

Søknaden begrunnes med at styret ønsker en synkronitet rundt lederperiodene ved NTNU. I tillegg mener styret at en ansettelse kun ut inneværende periode vil svekke både søkertilfanget, NTNUs evne til å skape ro og kontinuitet rundt ledelsen og driften av de to instituttene og «arbeidet med å gjenopprette et fullt forsvarlig arbeidsmiljø for alle ansatte».

Argumentet om flere søkere er likelydende med det styreleder Svein Richard Brandtzæg brukte da NTNU-styret i sommer vedtok at de ønsket at rektorstillingen også skulle lyses ut for 5,5 år.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.