NTNU vurderer legeutdanning i Gjøvik

Men problemet er at praksisplassene i tilfelle må legges til Sykehuset Innlandet, som allerede har et samarbeid med Universitetet i Oslo om utdanning av leger.

Dekan Björn Gustafsson påpeker at NTNU i Gjøvik i dag tilbyr utdanning innen flere helsefag, og at det er en fordel at yrkesgruppene møtes under studiene.

Dekan Bjørn Gustafsson sier til Oppland Arbeiderblad at NTNU er interessert i desentralisert legeutdanning i Gjøvik.

Men hvis legeutdanningen skal legges til Gjøvik, vil det være naturlig at legene har praksis i Sykehuset Innlandet. Og Sykehuset Innlandet ligger i Helse Sør-Øst, som allerede har et samarbeid med Universitetet i Oslo om utdanning av leger.

Bakgrunnen for at det nå jobbes med desentralisert utdanning er at det utdannes for få leger i Norge. Et utvalg ledet av NTNU-professor Hilde Grimstad la nylig fram sin anbefaling om å utdanne flere leger, og mener dette blant annet bør gjøres gjennom desentralisert utdanning.

Må gjøres i dialog med UiO

Med en desentralisert modell i Gjøvik vil legestudentene ha to år i Trondheim først, og deretter tilbringe resten av utdanningen ved NTNU i Gjøvik og ved Sykehuset Innlandet.

– Hvis vi skal tilby desentralisert legeutdanning, må det gjøres i dialog med Universitetet i Oslo, men de er også interessert i å opprette dette, sier Gustafsson til Oppland Arbeiderblad.

Gustafsson viser til at NTNU i Gjøvik i dag tilbyr utdanning innen flere helsefag, og at det er en fordel at yrkesgruppene møtes.

NTNU jobber allerede for å opprette desentralisert legeutdanning i Ålesund, i samarbeid med Helse Midt-Norge.

Desentralisert

I dag er det fire universiteter som tilbyr medisinutdanning, nemlig NTNU, Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen og Universitetet i Tromsø. De fire dekanene ved fakultetene skal møtes i begynnelsen av desember og diskutere desentralisert legeutdanning.

Helseregionene og universitetene må bli enige om hvem som skal sørge for en desentralisert modell i Innlandet, sier Gustafsson.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.