Alle 15-årige gutter i Gjøvik skal til NTNU

NTNU forsøker å få flere gutter til å bli sykepleiere.

Alle guttene i Gjøvik som er 15 år har obligatorisk oppmøte på Institutt for helsevitenskap på NTNU i Gjøvik, for å lære om sykepleieryrket. Der fikk de blant annet demonstrert en ambulansesimulator.

NTNU i Gjøvik har invitert 175 gutter i ungdomsskolealder til egne guttedager mandag og tirsdag denne uka. Hensikten er å gi dem et innblikk i NTNUs studietilbud innen helse- og sosialfag, og spesielt innen sykepleiestudiet.

15-åringene skal blant annet få demonstrert ambulansesimulatoren ved Senter for simulering og pasientsikkerhet. Da får de oppleve hvordan det er å kjøre ambulanse. Guttene skal også være med på disseksjon av griselunger. Under besøket ved NTNU skal de blåse med luftrør inn i griselungene for å se hvordan lunger fungerer. I tillegg skal de kikke inn i et hjerte ved hjelp av VR-briller.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Oppfattes som et feminint yrke

Det er Institutt for helsevitenskap ved NTNU i Gjøvik som står bak arrangementet sammen med skolekontoret. Opplegget er obligatorisk for guttene.

Instituttleder Heidi Vifladt skriver i en kronikk i UA at flere mannlige sykepleiere vil være bra for pasientene. Hun viser til at én av ti studenter som tar sykepleierutdanning er gutter.

«Mens unge kvinner erobrer yrker som tidligere var dominert av menn, som juss, psykologi og medisin, har ikke menn i tilsvarende grad inntatt de tradisjonelle kvinnedomenene. Undersøkelser viser at sykepleie oppfattes som et feminint yrke. Dette bidrar til å ekskludere mange gutter til å vurdere dette som utdanning. Men mange gutter har rett og slett ikke tenkt tanken om at de kan bli sykepleiere», skriver instituttlederen.

Vifladt mener utfordringen er at befolkningen generelt vet lite om hva sykepleiefaget innebærer. Hun mener NTNU har et ansvar for å øke kunnskapen om dette.

Mener det er viktig med gode rollemodeller

220 nye studenter starter på bachelorutdanningen i sykepleie ved NTNU i Gjøvik hvert år. NTNU er én av institusjonene som utdanner flest sykepleiere i landet.

Vifladt mener NTNU må bidra til mer kjønnsnøytral kommunikasjon og beskrive bedre hva sykepleiere gjør. Hun tror det er viktig med gode mannlige rollemodeller for å rekruttere flere gutter. Derfor skal 15-åringene som besøker NTNU mandag og tirsdag blant annet møte mannlige sykepleierstudenter.

«Jeg har ikke sett studier om mannlige og kvinnelige pasienter foretrekker å møte en sykepleier som har samme kjønn som sitt eget. Men jeg vil tro at her er det ulike ønsker, fordi menn og kvinner har ulike referanser og ønsker. Derfor kan flere mannlige sykepleiere ha en helsemessig positiv effekt på pasienter og tjenestemottakere», skriver instituttlederen.

Ønsker helsetjeneste med kjønnsbalanse

- Vi har altfor få gutter på helsefagutdanningene våre. Da jeg studerte medisin på 80-tallet var det litt mer enn halvparten menn, nå har vi mer enn 70 prosent jenter på medisinstudiet vårt. Ved andre studier er det enda verre. Vi ønsker at pasientene skal få møte en helsetjeneste med kjønnsbalanse, sa dekan Björn Gustafsson ved NTNUs Fakultet for medisin og helsevitenskap i forbindelse med guttedagen i Trondheim i januar.

Gustafsson mener det kan være lettere for mannlige pasienter å snakke med andre menn.

- Hvis for eksempel jeg skal bli undersøkt, så kan det i blant være mer naturlig å snakke om psykiske problemer med en mann. For noen kan det også være mer naturlig å bli fysisk undersøkt av en mann. Når du skal snakke om intime ting, for eksempel seksualliv, kan det bære mer naturlig for mange å snakke med en av samme kjønn, sa dekanen da UA intervjuet ham i januar.

LES OGSÅ: Inviterte 150 gutter for å bedre kjønnsbalansen i helsefagene
LES OGSÅ: Vil motivere flere gutter til å søke helsefag
LES OGSÅ: NTNU vil kvotere inn mannlige psykologistudenter

Guttedag ved NTNU Gjøvik 2019.