Nå skal ballene dale ned fra sky

Mange snakker om at NTNU nå må lande de ballene som er i lufta, seinest nytilsatt rektor Anne Borg.  UA går på jakt etter ballene.

Én ball for landing! Det blir mange baller å sjonglere for NTNUs nye rektor. Hvor mange store baller og hvor mange små? Og havner de i huet på NTNU-ansatte?

Fredag ble det altså kjent at Anne Borg er tilsatt som rektor de neste fem årene og vel så det. For å si det en smule uærbødig: NTNU har for første gang fått en rektor uten baller, men som til gjengjeld lover å håndtere alle de der ballene der oppe. Som hun sa til Universitetsavisa:

«Vi må ta ned de ballene som er i lufta. Det er mye press på organisasjonen.»

- Vi løper rundt og plukker dem opp

Titter vi opp mot vinterhimmelen, er ikke ballene så lett å få øye på. Kanskje svever de i det øvre skylag? Eller kanskje har hver eneste NTNU-ansatt en ball hengende over hodet til enhver tid? Litt sånn som lastebilsjåfør Rob McKenna i The Hitchhiker's Guide to the Galaxy. Det regner konstant på ham siden han har ei regntung sky over hodet som følger etter ham.

Hvilke baller er det så snakk om? Vi tror metaforen i NTNU-sammenheng dukket opp april 2018 i et intervju UA gjorde med Forskerforbundet ved NTNU. Da sa Kristin Dæhli og Gry Eva Sinkaberg Alterskjær følgende:

«Bovim er en slags katalysator her. Han kaster alle ballene i lufta som vi andre prøver å løpe rundt og plukke opp.»

To store baller, mange små

Vi tar sporenstreks en telefon til Kristin Dæhli og spør hvilke baller det er hun ser for seg må lande snart.

- Bovims to aller største baller var fusjonen og campusprosjektet og inni der er det mange småballer. Han var rektor i en periode da vi fikk BOTT-samarbeid, ABE-kutt og digitaliseringsprosjekter.

Selv om Dæhli understreker at det ikke var Bovim som satte de tre siste ballene i spill, så beskriver hun gammelrektoren som politisk lydig. Han gjennomførte det han ble bedt om.

- Nå trenger vi noen som rydder, sorterer og sørger for at dette kan realiseres i det daglige arbeidet, sier Dæhli.

Ball i huet?

En som umiddelbart likte at rektor Anne Borg vil lande en del baller, er førsteamanuensis Simen Ådnøy Ellingsen ved Institutt for energi- og prosessteknikk. Han skrev følgende i UAs disqus-felt:

«Det er det mest fornuftige utsagnet jeg har hørt fra NTNU-ledelsen på mange år! Mange er spente på om de får en av disse ballene til Bovim i huet når de kommer ned igjen.»

Til UA forteller han at prorektor Bjarne Foss besøkte NTNUs stjerneprogram for ett år siden. Det var et veldig positivt møte, forsikrer han. Underveis spurte Foss: - Er det noe dere synes vi bør forandre på for å legge til rette for fremragende forskning?

- Jeg kunne ikke dy meg og måtte svare: - Ja, dere kan slutte å forandre så mye! Jeg sa det med et smil og han tok det med et smil, forteller Ellingsen.

- Nærere kontakt med ansatte

Når Anne Borg nå varsler full landing av diverse baller, tror Kristin Dæhli det kan være av følgende grunner:

- Jeg tror hun ser at det er uro i organisasjonen og at deler av den sliter kraftig. De ansatte skal sørge for å gjøre de daglige oppgavene, undervisning, forskning og administrative tjenester, samtidig som vi skal omstille oss, forholde oss til nye systemer, strategiske krav og tellekanter.

Nå begynner det å bli mange baller i lufta, ja. Dæhli har inntrykk av at Borgs ønske om å lande baller innebærer at hun vil samle organisasjonen mot en felles destinasjon. Nå spriker det i litt mange retninger, mener hun, og det råder en usikkerhet over hvilken retning NTNU er på vei.

- Det jeg håper, er at hun vil gjøre det på en måte hvor hun igjen får nærere kontakt med ansatte. Jeg opplever at ledere har vært veldig opptatt av strategiseminar og politiske møter. Det har vært en missing link mellom ledere og ansatte, der lederne ikke har hatt tid til sine ansatte i disse prosessene, sier hun.

Slitasje skaper konflikter

- Er det noen baller som allerede har landet i hodet på de ansatte?

- Det er en kjent sak at NTNU har hatt en del tyngre konfliktsaker. Når organisasjonen sliter med ansatte som har krevende arbeidsforhold, så er det ofte konfliktgenerende. Når krybba er tom bites hestene. Det preger arbeidsmiljøet på en dårlig måte.

Ifølge Dæhli bidrar store endringer til stor slitasje. Slitasjen drar med seg konflikter.

- Vi sliter med mange konflikter ved NTNU. Derfor er det viktig å samle organisasjonen, og viktig at lederne spiller på lag med de ansatte i stedet for å være en motpol, sier Kristin Dæhli i Forskerforbundet.

Anne Borg har altså litt av en oppgave foran seg som sanker av baller. Går det trått, kan hun trøste seg med det velkjente ordtaket: Bak ballene er himmelen alltid blå.

Anne Borg
Kristin Dæhli.