Gatepiano på Kalvskinnet er på plass

Her spiller en musikklærer på gatepianoet, men det er slett ingen krav om musikkutdanning for å la fingrene løpe.

Tor Einar Bekken spilte på pianoet under åpningen, han er førsteamanuensis i musikk ved Institutt for lærerutdanning.

Saken er redigert kl 14.21 torsdag

Torsdag ble pianoet lansert, det står på Lysholm, NTNU Kalvskinnet.

Nå er det altså muligheter for alle til å dyrke sin indre pianist. «Play me, I`m yours» står det på pianoet - tydeligere kan ikke oppfordringen bli.

Campuspianoet er resultat av et samarbeid mellom kunstfagene og musikk, og studenter fra kunst og håndverk har stått for dekoreringen.

- Dette blir et såkalt gatepiano, noe som allerede er kjent fra togstasjoner, flyplasser og kjøpesentre rundt omkring i Europa. Vi tar nå bevegelsen inn på campus, sier Monika S. Nyhagen, kommunikasjonsmedarbeider ved Institutt for lærerutdanning.

Hun påpeker at denne trenden er med på å gjøre instrumenter tilgjengelig for alle.