PST, beklagelser og forsøkskaniner

Januar oppsummert: Nyheten om at PST åpner etterforskning mot to NTNU-forskere ble UAs mest leste sak gjennom tidene. Også kommentaren om studenter som forsøkskaniner vakte betydelig interesse.

Disse fire bildene illustrerte noen av de mest leste sakene i UA i januar.

Tre uker ut i det nye året kunne Universitetsavisa avsløre at Politiets sikkerhetstjeneste hadde åpnet etterforskning mot to fast vitenskapelig ansatte ved NTNU. Blant annet mistenker PST at de involverte kan ha gitt Iran informasjon som kan være av betydning ved fremstilling av masseødeleggelsesvåpen eller deres leveringsmidler.

Avsløringen vakte nasjonal så vel som internasjonal oppsikt, og ble i løpet av kort tid den mest leste artikkelen i UAs historie.

Gjesteskribent Eli Smeplass’ kommentar om lærerstudenter som forsøkskaniner kom på en solid andreplass blant UAs mest leste saker i januar. Regjeringens politikk er en trussel mot kvalitet i lærerutdanning, mente hun.

Beklagelse I

Historieprofessor Kristian Steinnes’ ønske om beklagelse fra NTNU-ledelsen vakte også stor interesse blant våre lesere. Det var beslutningen om å tvangsflytte ham fra Institutt for historiske studier som brakte den langvarige konflikten ved IHS ut i offentligheten. I intervjuet ga Steinnes klar beskjed om at han forventer en beklagelse over den behandling han og familien er blitt utsatt for.

Ledende universiteters kamp for å hindre Statsbygg i å overta kontrollen over eiendommene deres vakte også betydelig leserinteresse.

- Det handler om muligheten til å ivareta samfunnsoppdraget vårt, sa NTNUs Frank Arntsen.

Kallelse - for menn?

Er kallelse et egnet virkemiddel til å rekruttere flere kvinnelige professorer? Nei, argumenterte gjesteskribent, professor Helge Holden, mens professor Vivian A. Lagesen stilte det smått retoriske spørsmålet om kallelse er OK – så lenge det er menn som bli kallet. Hvem som har rett får andre avgjøre, men i kampen om UAs lesere gikk Lagesen av med seieren med sjette plass mot tiende plass på mest lest i januar.

Beklagelse II og III

Noen dager etter Steinnes’ krav om beklagelse kom det en beklagelse fra ledende NTNU-hold – men i en annen sak: På vegne av rektor Anne Borg gikk dekan Olav Bolland ut med en «sterk beklagelse» over at man hadde kommet i skade for å gå ut med feilaktige opplysninger når det gjaldt antall uteksaminerte petroleumsstudenter ved NTNU.

En tredje artikkel i januar hvor ordene «NTNU» og en variant av ordet «beklage» var å finne i samme tittel var da konstituert nyhetsredaktør Erlend Hansen Juvik i Adressa gikk ut med flengende kritikk i saken Bolland la seg flat på vegne av ledelsen. «Det er svært beklagelig at NTNU gav oss feil info», uttrykte en oppbragt nyhetsleder da.

- Anne, vi har noen tanker

Et åpent brev fra 15 engasjerte NTNU-forskere til nybakt rektor Anne Borg fanget mange lesere. – Vi har noen tanker om universitetet i samfunnet, startet brevet med.

Intervjuet med avtroppende hovedverneombud Heidi Egseth samt stipendiat Marte Bratseth Johansens analyse av NPM som hinder for kvalitet i utdanningen er også blant UAs ti mest leste saker i årets første måned.