HF må spare inn seks millioner kroner

Humanistisk fakultet ved NTNU skal redusere bruken av oppsparte midler, og da må utgiftene kuttes med seks millioner kroner.

Anne Kristine Børresen understreker at innstrammingene ikke betyr at fakultetet er i noen økonomisk krise.

I løpet av de neste tre årene skal fakultetet kutte i forbruket.

– Vi bruker av oppsparte midler og skal derfor innen 2023 ha redusert forbruket med rundt seks millioner kroner, sier dekan Anne Kristine Børresen, og tilføyer at det totale budsjettet er på 400 millioner kroner.

Hun sier fakultetet ønsker å fortsatt ha en reserve med oppsparte midler.

– Vi har et kostnadsnivå som overstiger inntektsnivået. Derfor har vi brukt endel av våre oppsparte midler i det siste. Nå strammer vi inn på dette, fordi vi ønsker å fortsatt ha en reserve, sier Børresen.

Skal klare seg med rammebevilgningen

I 2018 brukte HF 7,6 millioner kroner av oppsparte midler, i 2019 7,2 millioner kroner. Budsjettet for i år viser at HF skal bruke 3,4 millioner av oppsparte midler og i 2021 skal fakultetet bruke kun én oppspart million. Deretter skal HF klare seg med den rammebevilgningen de får av NTNU.

– Vi har da fortsatt igjen rundt 15 millioner kroner i oppspart reserve. Dette tilsvarer rundt 5 prosent av budsjettet vårt, og er i samsvar med det fakultetsstyret vårt ønsker at vi skal ha i reserve, sier Børresen.

Dette betyr innstramminger.

– Vi har hatt såkalte strategipotter som instituttene har kunnet søke på for å styrke kvaliteten i utdanningen og utvikle læring på nye måter. Her må vi skjære ned noe nå, sier Børresen.

Kutter i faste stillinger

I tillegg vil det bli kutt i faste stillinger.

Dette har UA også tidligere omtalt, når det gjelder studiet i drama og teater.

– Vi ser på hvor vi kan gå ned, i administrasjon og vitenskapelige stillinger. Ved studiet i drama og teater vurderer vi nå å kutte én fast av til sammen sju stillinger, sier Børresen.

– Rammer kuttene i størst grad små fag?

– Humaniora har mange fag med få studenter. Når det er få studenter som tar master i et fag, blir det dyrere å drive. Slik sett er de små fagene mer utsatt for kutt, og jeg forstår at det skaper uro, sier hun.

Hun sier HF er i dialog med flere andre institutter om å kutte i én eller 1/2 stilling, og at dette også gjelder større institutter.

– Det er ikke snakk om oppsigelser, men om å ikke erstatte ansatte ved naturlig avgang, sier Børresen.

Hun ønsker foreløpig ikke å si hvilke fagområder dette gjelder.

Den endelige avgjørelsen vil bli tatt 28. februar, når fakultetsstyret skal behandle strategisk personalplan.

– Ingen økonomisk krise

Børresen sier opprettelsen av to institutter, x og y, isteden for Institutt for historiske fag, ikke har spilt inn på fakultetets økonomiske situasjon.

– Vi har fått ekstra ressurser fra rektor til den prosessen, så det har ikke belastet HFs økonomi, sier Børresen.

– I 2013 var fakultetet i minus. Jeg har altså erfaring med hvordan det er å ikke ha noen reserve, og vil ikke komme dit igjen. Den gang måtte vi fryse stillinger som allerede var utlyst, og kutte stillinger som vi hadde lovt instituttene. Dagens innstramminger gjør vi for å slippe å komme i en slik situasjon igjen, sier Børresen.

LES OGSÅ: Smalhans på HF

Det har tidligere kommet fram i media at de økonomiske problemene har blitt store ved Humanistisk fakultet i Oslo, særlig ved Ifikk (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk). Les saken i Khrono.