Ansatte og studenter ved NTNU frarådes Kina-reiser

Nå fraråder NTNU studenter og ansatte å reise til Kina, kun én student er fortsatt igjen der. Professor Axel Hansen har allerede avlyst sine reiser.

Alex Hansen skulle egentlig hatt en kinesisk student fra Tsinghua til NTNU på utveksling i mars. Det er nå avlyst.
Publisert

Mandag oppdaterte UD sine reiseråd. Utenriksdepartementet har allerede frarådet alle reiser til Hubei-provinsen. Nå fraråder de også reiser som ikke er strengt nødvendige til det øvrige Kina, unntatt Hongkong, Macau og Taiwan.

– Vi forholder oss til UDs reiseråd og anbefaler derfor våre ansatte å ikke reise til Kina nå. De nye reiserådene fra UD og informasjon fra Folkehelseinstituttet er lagt ut på Innsida til alle ansatte og studenter, sier Hilde Apneseth, seksjonssjef i NTNUs HMS-avdeling.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Ingen NTNU-studenter i Kina

Internasjonal seksjon har i dag varslet studentene som hadde planlagt utveksling til Kina denne våren om endringen av UDs reiseråd, forteller hun.

– NTNU har per dags dato kun én student igjen i Kina. Vi er nå dialog med studenten, som foreløpig har hatt et ønske om å bli. Vi vurderer om vi skal kalle ham hjem. Alle de andre studentene som skulle ha oppholdt seg i Kina på nåværende tidspunkt har allerede reist ut av landet, sier Apneseth.

Internasjonal seksjon har siden januar vært i løpende kontakt med mange av studentene.

– Noen har fått bistand til å endre destinasjon for utveksling, mens andre har bestemt seg for å fullføre semesteret hjemme. Studentene har fått råd om å melde seg opp til emner ved NTNU. Noen studenter har også varslet at de ønsker å avvente situasjonen i håp om at det vil bli mulig å returnere til Kina denne våren, sier Apneseth.

Hun påpeker at Internasjonal seksjon vurderer det som lite sannsynlig at utveksling våren 2020 vil kunne gjennomføres i Kina, og har varslet studentene om dette.

Kinesisk utveksling avlyst

NTNU-professor Alex Hansen er leder for Porelab – Porus Media Laboratory, som har et samarbeid med det kinesiske universitetet Tsinghua i Bejing.

Så langt i 2020 har samarbeidet ligget nærmest dødt på grunn av utbruddet av koronavirus.

– Avdelingen vi samarbeider med ved Tsinghua Universitet er stengt, der er det ingen aktivitet nå. Dette er temmelig dramatisk, sier Alex Hansen til UA.

Alle planene for samarbeid i 2020 er så langt satt på vent.

– Vi skulle egentlig hatt en kinesisk student fra Tsinghua til NTNU på utveksling i mars. Det er avlyst på grunn av virusutbruddet, sier Hansen.

LES OGSÅ: Måtte avlyse konferanse etter koronautbruddet.

Reiser ikke til Kina

Så skulle Hansen delta på en konferanse i Qingdao øst i Kina i mai.

– Vi kommer ikke til å dra dit - mest sannsynlig blir hele konferansen avlyst, sier Hansen.

Hansen pleier å være i Kina et par måneder i året. Men vårens opphold i mai-juni blir også avlyst.

– Det er ikke verdt å ta noen sjanser. Forhåpentligvis kan jeg dra dit i november, hvis alt er under kontroll da, sier han.

Hansen samarbeider tett med en indisk forsker som bor i Bejing. Han dro hjem til India under kinesisk nyttår, og fikk ikke lov av kinesiske myndigheter til å returnere etter ferien.

– Så nå er han isteden her på NTNU og jobber med meg. Vi jobber like godt sammen her. Men for det kinesiske samarbeidet er det klart at dette har følger - vi kommer ikke videre så lenge virusutbruddet pågår, sier Hansen.

Han mener Kina gjør helt rett i å stenge universitetene og sette inn strenge tiltak for å unngå smitte.

– Det er forståelig og riktig, sier Hansen.